Der er mange måder at tjene penge på internettet, men den absolut mest udbredte model er at skaffe så mange brugere til en hjemmeside, så man kan finde annoncører, der vil betale den højst mulige pris for at placere sine reklamer på siden.
Men den model kan være under opbrud.
Amerikanske Deloitte Business Consulting (DBC) har undersøgt markedet for onlineannoncering, og resultatet er ikke god læsning for netmedier, som bruger den gængse reklame-model, skriver Børsen.
I undersøgelsen siger 75 procent for eksempel, at de opfatter reklamer på internettet som væsentlig mere irriterende, end de reklamer som de møder i aviser eller magasiner.
Blandt de adspurgte var en fjerdedel parat til at betale for at få reklamefri steder på nettet.
DBCs danske afdeling forklarer rapporten såleds:
»Den viser, at der er en mæthed, og at mange forbrugere ikke længere vil klikke på støjen. I 2008 og de næste to-tre år frem kan vi se en begyndende træthed online,« siger Gorm Wesing hos Deloitte.