Ansatte er afhængige af email

Mængden af email er steget med 47 procent inden for det seneste år, og et stigende antal medarbejdere siger, at de føler sig decideret afhængige af mailen.

Flere og flere it-medarbejdere bliver mentalt afhængige af at sende og modtage email. Det viser en ny undersøgelse, der er foretaget analyseinstituttet Dynamic Markets for sikkerhedsfirmaet Symantec blandt 1700 ansatte og it-chefer i Europa.

»I de seneste år har email ændret sig fra blot at være en kommunikationsform til at blive et vigtigt forretningsværktøj, men teknologiens indflydelse på arbejdsstyrken vækker bekymring,« siger Lindsey Armstrong, der er vicedirektør for Symantec i Europa.

Hun fremhæver, at professionelle brugere går langt videre end til at kommunikere via email, fordi de også bruger den til at vedligeholde kalendere og kontaktdetaljer, og til at gemme oplysninger og hente dokumenter.

»Virksomheder risikerer, at den stigende mængde email betyder, at brugerne til sidst ikke kan nå at åbne, reagere på og håndtere alle de beskeder, de modtager. Virksomhederne bør begynde at tænke på politikker og retningslinjer, der kan hjælpe de ansatte med at håndtere den stigende informationsstrøm, frem for at vente indtil brugerne bliver fuldstændig overvældede,« siger hun.

Undersøgelsen viser, at de danske medarbejdere bruger gennemsnitligt 2,8 timer om dagen på at sende og modtage email, og at danske medarbejdere gennemsnitligt sender 26 mails per dag og modtager 32 mails per dag.

Ifølge en dansk arbejdsmiljøforsker vækker tallene bekymring, fordi de afspejler en stigende frygt hos medarbejderne for at gå glip af vigtig information.

»Mange medarbejdere bruger mailen meget, fordi de har en frygt for at gå glip af viden eller muligheder for at påvirke arbejdspladsen. De oplever det ikke som afhængighed, men som en nødvendighed for at kunne opretholde forbindelsen til arbejdspladsen og samarbejdspartnerne,« siger Vilhelm Borg, der er seniorforsker ved Arbejdsmiljøinstituttet.

Han påpeger desuden, at den stigende mængde email i realiteten betyder, at arbejdsmængden stiger.

»Mange medarbejdere mener, at de er nødt til at tjekke mailen uden for arbejdstiden, fordi de ellers skulle bruge tid på det, når de kom hen på arbejdet - og der føler de jo, at de skal bruge tiden på noget andet,« siger Vilhelm Borg.

Danske mailbrugeres gennemsnitlige tidspunkt for første mailtjek er klokken 8.50 om morgenen, og tidspunktet for sidste mailtjek er klokken 17.05 om eftermiddagen.

Fire typer mailbrugere
49 procent af mailbrugerne tilhører gruppen af "disciplinære", der beskriver sig selv som afslappede omkring brugen af email. De er meget bevidste om, hvor og hvornår de bruger det, og de holder deres arbejdsrelaterede brug af email inden for arbejdsstedet og arbejdstiden.

21 procent af mailbrugerne er "afhængige" og har et tvangsneurotisk forhold til email. De tjekker mail konstant og går i panik, når mailforbindelsen er nede.

10 procent af mailbrugerne er "fobiske" og foretrækker på grund af deres ubehag ved mail altid mundtlig kommunikation. De undgår så vidt muligt at bruge email og bruger altid kun den mest basale funktionalitet.

6 procent af mailbrugerne er "overvældede" og føler, at de bliver bombarderet med bunker af mails, som de kun med nød og næppe kan håndtere. De undlader ofte at læse modtagne mails, og de frygter at logge på mailen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere