Ansatte er afhængige af email

Mængden af email er steget med 47 procent inden for det seneste år, og et stigende antal medarbejdere siger, at de føler sig decideret afhængige af mailen.

Flere og flere it-medarbejdere bliver mentalt afhængige af at sende og modtage email. Det viser en ny undersøgelse, der er foretaget analyseinstituttet Dynamic Markets for sikkerhedsfirmaet Symantec blandt 1700 ansatte og it-chefer i Europa.

»I de seneste år har email ændret sig fra blot at være en kommunikationsform til at blive et vigtigt forretningsværktøj, men teknologiens indflydelse på arbejdsstyrken vækker bekymring,« siger Lindsey Armstrong, der er vicedirektør for Symantec i Europa.

Hun fremhæver, at professionelle brugere går langt videre end til at kommunikere via email, fordi de også bruger den til at vedligeholde kalendere og kontaktdetaljer, og til at gemme oplysninger og hente dokumenter.

»Virksomheder risikerer, at den stigende mængde email betyder, at brugerne til sidst ikke kan nå at åbne, reagere på og håndtere alle de beskeder, de modtager. Virksomhederne bør begynde at tænke på politikker og retningslinjer, der kan hjælpe de ansatte med at håndtere den stigende informationsstrøm, frem for at vente indtil brugerne bliver fuldstændig overvældede,« siger hun.

Undersøgelsen viser, at de danske medarbejdere bruger gennemsnitligt 2,8 timer om dagen på at sende og modtage email, og at danske medarbejdere gennemsnitligt sender 26 mails per dag og modtager 32 mails per dag.

Ifølge en dansk arbejdsmiljøforsker vækker tallene bekymring, fordi de afspejler en stigende frygt hos medarbejderne for at gå glip af vigtig information.

»Mange medarbejdere bruger mailen meget, fordi de har en frygt for at gå glip af viden eller muligheder for at påvirke arbejdspladsen. De oplever det ikke som afhængighed, men som en nødvendighed for at kunne opretholde forbindelsen til arbejdspladsen og samarbejdspartnerne,« siger Vilhelm Borg, der er seniorforsker ved Arbejdsmiljøinstituttet.

Han påpeger desuden, at den stigende mængde email i realiteten betyder, at arbejdsmængden stiger.

»Mange medarbejdere mener, at de er nødt til at tjekke mailen uden for arbejdstiden, fordi de ellers skulle bruge tid på det, når de kom hen på arbejdet - og der føler de jo, at de skal bruge tiden på noget andet,« siger Vilhelm Borg.

Danske mailbrugeres gennemsnitlige tidspunkt for første mailtjek er klokken 8.50 om morgenen, og tidspunktet for sidste mailtjek er klokken 17.05 om eftermiddagen.

Fire typer mailbrugere
49 procent af mailbrugerne tilhører gruppen af "disciplinære", der beskriver sig selv som afslappede omkring brugen af email. De er meget bevidste om, hvor og hvornår de bruger det, og de holder deres arbejdsrelaterede brug af email inden for arbejdsstedet og arbejdstiden.

21 procent af mailbrugerne er "afhængige" og har et tvangsneurotisk forhold til email. De tjekker mail konstant og går i panik, når mailforbindelsen er nede.

10 procent af mailbrugerne er "fobiske" og foretrækker på grund af deres ubehag ved mail altid mundtlig kommunikation. De undgår så vidt muligt at bruge email og bruger altid kun den mest basale funktionalitet.

6 procent af mailbrugerne er "overvældede" og føler, at de bliver bombarderet med bunker af mails, som de kun med nød og næppe kan håndtere. De undlader ofte at læse modtagne mails, og de frygter at logge på mailen.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job