Warner: Ingen ubeskyttet musik her, tak

Det nystartede AnywhereCD sælger digital musik fra deres site uden DRM. Warner er ikke glad og mener, at det overskrider aftalen om salg af deres musik på nettet.

Warner Music Group mener, at det nystartede AnywhereCD overtræder deres salgsaftale, når de sælger musik uden kopibeskyttelse som DRM fra deres website. De forlanger derfor, at deres musik bliver fjernet fra siden.

AnywhereCD åbnede torsdag og sælger blandt andet album med populære kunstnere fra Warner som Prince og Madonna. AnywhereCD sælger ikke enkeltnumre digitalt, men tilbyder til gengæld digitale album i MP3-format til en lavere pris end fysiske cd'er. For eksempel koster Red Hot Chili Peppers' dobblet-cd, "Stadium Arcadium," i USA cirka 18 dollar (omkring 100 kroner) på cd, mens det kun koster cirka 15 dollar (omkring 83 kroner) i MP3-format.

Michael Robertson, AnywhereCDs stifter, siger til Reuters, at firmaet sælger cd'er til en højere pris på grund af postomkostningerne. Derfor er det billigere, hvis man ved købet af et album ikke ønsker den fysiske cd tilsendt.

Robertson mener også, at AnywhereCD vil hjælpe musikindustrien ved at give folk en grund til at købe hele album i MP3-format i stedet for at hente enkeltnumre, som mange gør gennem Apples iTunes.

Warner mener, at AnywhereCD sælger deres musik på en måde, der står i skarp modstrid med deres aftale.

»Som følge deraf har vi sendt dem en notits om ophør af aftalen, og de er pålagt øjeblikkeligt at fjerne alt vores materiale fra deres sider,« skriver Warner i en udtalelse.

I modsætning til EMI, som for nyligt bekendte sig til DRM-fri musik, har Warner den klare opfattelse, at der ikke bør sælges ubeskyttet musik uden en licensaftale. At AnywhereCD hjælper kunderne med at rippe indkøbte cd'er i MP3 formatet, er Warner dog villige til at acceptere.

Warner Music Groups direktør, Edgar Bronfman, sagde i februar til investorer, at det ikke gav mening at sælge digitalt musik uden beskyttelse.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil