Teleselskabet TDC mener at konkurrenten Tele2 sidste år sendte en reklame med nedsættende omtale af TDC til kunderne og har nu svaret igen med et sagsanlæg. De to teleselskaber skal mødes i Sø- og Handelsretten i København onsdag den 25. maj.
Tele2 rundsendte i marts 2004 et nyhedsbrev med overskriften »TDC's prisstigninger - et uløst mysterium«, som oplister en række prisstigninger på tjenester som vækning, vis nummer og udlandsoplysning.
»TDC prisstigninger på 30 pct, 60 pct. eller over 100 pct. ... Tænk hvis det var hos din købmand - ville du så stadig handle der? Næppe! Alene på ekstra services som f.eks. Vis Nummer vrider TDC årligt ca. 40 millioner kr. mere ud af den danske befolkning, som intet kan gøre,« skriver Tele2 i nyhedsbrevet.
Ifølge Tele2 var formålet at informere kunderne om en række prisstigninger, der var blevet påtvunget af TDC.
»Tele2 mener, at kunderne har krav på ren besked om prisstigninger, og hvorfor de sker. Samtidig finder vi, at TDCs prisstigninger er helt urimeligt høje, og det mener vi, at vi har ret og pligt til at informere kunderne om,« siger Niclas Palmstierna, der er adm. direktør i Tele2.
Men TDC mener, at reklamen taler nedsættende om selskabet og dermed overtræder markedsføringsloven. Tele2 stiller sig uforstående overfor sagsanlægget.