Online reklamer til børn skal ses efter i sømmene

Forbrugerombudsmanden vil i en ny stor kampagne se nærmere på den måde, virksomheder markedsfører sig over for børn og unge på internettet.

Når børn sidder foran fjernsynet er der mange regler for, hvilke reklamer de må udsættes for. Foran computerskærmen forholder det sig lidt anderledes.

Ofte smelter reklamerne sammen med det indhold, som børnene bruger tid på, når de er online. Forbrugerombudsmanden frygter, at de unge mangler de voksnes kritiske sans over for nye produkter, og at de derfor har sværere ved at gennemskue virksomhedernes intentioner.

»Børn og unge er blevet særdeles attraktive forbrugere og vi oplever en stadig mere intensiv markedsføring overfor denne gruppe - især på nettet. Forbrugerrådet er derfor meget tilfreds med Forbrugerombudsmandens initiativ til at undersøge, hvor stort presset er blevet, der hvor børn og unge oplever uacceptabel markedsføring. Målet må være, at alle kan færdes på internettet, uden at blive forulempede eller misbrugt,« siger Forbrugerrådet formand Camilla Hersom.

Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet samarbejder omkring kampagnen.

I forbindelse med kampagnen, har Forbrugerombudsmanden oprettet den elektroniske postkasse: ungreklame@fs.dk. Her kan forældre, lærere og pædagoger indberette hjemmesider, hvor der er mistanke om markedføring, der ikke tager hensyn til, at målgruppen er børn og unge.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere