I mange år udgjorde erotik- og pornobranchen en meget stor del af internetforbruget - og nogle mener ligefrem, at sex har hjulpet internettet med at blive så stort, som det er i dag. Studier fra tiden omkring årtusindskiftet viser, at mellem 10 og 20 pct. af tiden på nettet dengang blev brugt på erotiske og pornografiske sites. Det afspejles af, at domænenavnet Sex.com blev solgt for 86 millioner kroner i 2001, mens Porn.com blev solgt for 50 mio. kr. i 2007.
Men en aktuel undersøgelse fra Foreningen for Danske InternetMedier viser, at situationen ser noget anderledes ud i dag. Under 1 procent af danskernes samlede nettid bliver brugt på erotiske og pornografiske sites. Det tyder på, at der har været en yderst markant nedgang i tidsforbruget på denne type sites, efterhånden som nettet er blevet mainstream.
Der findes dog fortsat en hel underskov af erotiske sites, men deres brugertal er så små, at de ikke kan måles. Hvis de bliver lagt sammen, kan erotiske sites måske komme op på et par procent af online-tidsforbruget.