Teleselskaber stopklods for den mobile revolution

(Opdateret) Høje data-priser hindrer gennembruddet for det kommercielle mobil-marked.

Artikel top billede

(Opdateret)

Telefonerne er her, applikationer er her, nettet er her. Og brugerne er der også. Alligevel mangler det store gennembrud for det mobile internet med data via mobiltelefoner, og dét er der en god forklaring på.

Det er nemlig stadig så dyrt at hente data til telefonerne, at det i praksis kun er folk med et arbejdsgiverbetalt abonnement, der gør brug af det. Dermed er hele den unge generation af folk under 25 reelt afskåret fra det det, som mange ellers troede netop de skulle være drivkraften bag.

Det er den danske tænketank ”Digital Udfordring”, der har analyseret mobilmarkedet lige nu.

Tænketanken, hvis medlemmer er en række specialister i digital kommunikation, har fulgt mobilmarkedet gennem mange år. Men det er først nu, i det Herrens år 2010, at de tror det kommercielle gennembrud er klar. Eller rettere: Næsten klar, - nemlig så snart teleselskaberne begynder at fjerne den barriere, som alt for høje priser ifølge tænketanken udgør.

Flatrate nu

”Der er brug for et mobilt bredbåndsabonnement med flatrate. Det vil betyde, at brugerne kan surfe frit uden at skulle tænke over prisen. Vi venter, at der vil komme et massivt pres på teleselskaberne for at tilbyde det – både fra abonnenterne og fra udbyderne af tjenester, der gerne vil have flere brugere,” hedder det i analysen.

Digital Udfordring peger i analysen på, at Apples iPhone har gjort brugen af applikationer populær.

”Tjenesterne findes på nettet, mange websider er lavet i særlige udgaver rettet mod mobil brug. Og endelig har brugerne opdaget, at de kan noget med deres nye mobiltelefon, som var svært eller umuligt med den gamle model. De har udviklet et behov for mobile nettjenester,” skriver tænketanken.

Tanken opfordrer til, at tjeneste-udbydere altid tænker mobiliteten ind i deres løsninger:

Nærmeste apotek

”Til det formål er stedbestemmelse vigtig: Man skal vide, hvor brugeren befinder sig, for at kunne betjene vedkommende bedst muligt. Tilsvarende skal indhold på det mobile net også mærkes med geografiske oplysninger, så det kan målrettes mod dem, der har brug for det. Måske søger en person efter "apotek" via sin mobiltelefon. Her er det sandsynligt, at han er ude efter at finde det nærmeste apotek. Hvis søgesystemet kan fortælle ham, hvor det nærmeste apotek ligger, og hvordan han finder derhen, har det betjent ham godt – og apoteket får en kunde, der ellers ikke ville have fundet det,” hedder det i analysen.

Måske skyldes fraværet af lave datapriser, at de store selskaber stort set har opkøbt alle de små udfordrere, der tidligere skabte priskrig og røre på mobilmarkedet.

Den nye Bibob?

Den analyse har man i hvert fald gjort hos det lille selskab Onfone. Her siger direktør Morten Strunge, at sidste års opkøb har skabt en ledig plads for en ny ”oprører":

”De store spillere er selvfølgelig ikke de første til at sætte prisen ned, da de jo alle investerer en masse penge i udbygning af nettet. Derudover har TDC lige opkøbt M1, Unotel og Fullrate i 2009, ligesom Telenor har opkøbt Bibob. Onfone er derfor et af de eneste tilbageværende teleselskaber, der ikke er styret af "de store drenge",” siger han.

Den ledige plads som priskrig-anstifter har Onfone tænkt sig at udfylde. Selskabet lancerer nu et nyt slagtilbud for datatrafik på mobilen, som man selv mener vil sætte markedet under pres. Prismodellen er en enkel skabelon med forskellige trin med fast forbrug, der koster 25 kroner pr. trin. (Første trin går fra 0-250 Mb).

Fidusen er, at man kan bevæge sig op i det højere forbrug og kun blive straffet med 25 eller måske 50 kroner for forseelsen.

Åben portene

Desværre kan Onfone kun tilbyde hastigheden på op til 1024/384 kbit i den nye trappetrins-model. Men måske kan det lille selskab presse nogle af de øvrige teleudbydere til at gøre datatrafikken lidt mere overkommelig.

Ifølge Digitale Udfording vil det nemlig godt kunne betale sig at åbne portene så meget så muligt:

”Måske kommer det store ryk i år, måske først næste år…Hvis de mobile nettjenester er en ti liters ketchupflaske,er låget nu skruet af. Vi står og banker på bunden. Der kommer endnu kun lidt ud, men lige om lidt kommer det hele,” lyder tænketankens analyse.

(Opdateret 17/2: Artiklen er præciseret, så problemstillingen tydeligere handler om datatrafik til telefoner, ikke om det mobile bredbånd til computere)

 

Læses lige nu

    Banedanmark

    Systemudvikler (frontend)

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Operations Engineer til drift af infrastruktur

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    Incident & Problem Manager

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S