Android udstiller mobiloperatørernes mangler

Med den åbne mobile platform Android skulle udviklingen af tjenester og funktioner accelerere til nye niveauer. Mobiloperatørerne vil dog på kort sigt ikke være specielt begejstrede for Android, da den vil udstille, hvor langt bagefter de er, når det glæder indhold og tjenester, vurderer teleanalytiker.

Med næsten 3 milliarder brugere over hele verden, er mobiltelefonen i dag det mest anvendte kommunikationsmiddel. Men brugerne og udviklerne har måttet døje med et hav af forskellige platforme, som har besværliggjort tjeneste- og funktionsudviklingen.

Med Android, som blandt andet Google, Motorola og HTC står bag, vil udviklere, operatører producenter få lettere ved at udbyde nye og bedre funktioner, og det til en lavere pris. Noget der i sidste ende vil blive til glæde for forbrugerne.

»Dette partnerskab vil hjælpe os til at frigøre potentialet i mobilteknologien for milliarder af brugere over hele verden. Det er en ny måde at fremme innovation på i mobilindustrien, og det vil være med til at danne et helt nyt it-miljø, der igen vil være med til at ændre den måde mennesker i fremtiden vil modtage og dele informationer på,« sagde Google's øverste direktør og bestyrelsesformand Eric Schmidt ved offentliggørelsen.

Brian Gjerstrup, administrerende direktør i Telcom, mener dog ikke, at mobiloperatørerne herhjemme er specielt begejstrede for en sådan åben og fælles platform, for de er slet ikke klar til at levere al det indhold, som platformen giver mulighed for. Den vil derfor udstille, hvor langt bagefter de er, forklarer han:

»Det er en nødvendighed, at de store er med, ellers tager det for lang tid at få kickstartet en fælles platform. Det så vi for eksempel med IP-telefoni, hvor de store operatører ikke ville være med.«

»Men til trods for mange gode tiltag på indhold, så har mobiloperatørerne nok at gøre med opkøb og priskrige, så de er ikke interesserede i sådan en platform lige nu. De hænger fast i en gammel monopolistisk tankegang med gamle aftaler og processer, som de først skal ud af. Desuden vil de gerne være med til at styre udviklingen, og det er jo ikke sikkert, at Google er med på den,« vurderer Brian Gjerstrup.

Spørger man forbrugerne, så tror Brian Gjerstrup, at de i første omgang vil hilse én platform velkommen, men i virkeligheden har de mest interesse i at kunne vælge mellem et par platforme:

»Med to til tre platforme kommer der konkurrence, og det er i forbrugernes gunst. Med en platform bliver det hele for styret,« siger han.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S