Android udstiller mobiloperatørernes mangler

Med den åbne mobile platform Android skulle udviklingen af tjenester og funktioner accelerere til nye niveauer. Mobiloperatørerne vil dog på kort sigt ikke være specielt begejstrede for Android, da den vil udstille, hvor langt bagefter de er, når det glæder indhold og tjenester, vurderer teleanalytiker.

Med næsten 3 milliarder brugere over hele verden, er mobiltelefonen i dag det mest anvendte kommunikationsmiddel. Men brugerne og udviklerne har måttet døje med et hav af forskellige platforme, som har besværliggjort tjeneste- og funktionsudviklingen.

Med Android, som blandt andet Google, Motorola og HTC står bag, vil udviklere, operatører producenter få lettere ved at udbyde nye og bedre funktioner, og det til en lavere pris. Noget der i sidste ende vil blive til glæde for forbrugerne.

»Dette partnerskab vil hjælpe os til at frigøre potentialet i mobilteknologien for milliarder af brugere over hele verden. Det er en ny måde at fremme innovation på i mobilindustrien, og det vil være med til at danne et helt nyt it-miljø, der igen vil være med til at ændre den måde mennesker i fremtiden vil modtage og dele informationer på,« sagde Google's øverste direktør og bestyrelsesformand Eric Schmidt ved offentliggørelsen.

Brian Gjerstrup, administrerende direktør i Telcom, mener dog ikke, at mobiloperatørerne herhjemme er specielt begejstrede for en sådan åben og fælles platform, for de er slet ikke klar til at levere al det indhold, som platformen giver mulighed for. Den vil derfor udstille, hvor langt bagefter de er, forklarer han:

»Det er en nødvendighed, at de store er med, ellers tager det for lang tid at få kickstartet en fælles platform. Det så vi for eksempel med IP-telefoni, hvor de store operatører ikke ville være med.«

»Men til trods for mange gode tiltag på indhold, så har mobiloperatørerne nok at gøre med opkøb og priskrige, så de er ikke interesserede i sådan en platform lige nu. De hænger fast i en gammel monopolistisk tankegang med gamle aftaler og processer, som de først skal ud af. Desuden vil de gerne være med til at styre udviklingen, og det er jo ikke sikkert, at Google er med på den,« vurderer Brian Gjerstrup.

Spørger man forbrugerne, så tror Brian Gjerstrup, at de i første omgang vil hilse én platform velkommen, men i virkeligheden har de mest interesse i at kunne vælge mellem et par platforme:

»Med to til tre platforme kommer der konkurrence, og det er i forbrugernes gunst. Med en platform bliver det hele for styret,« siger han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS