Den typiske computerspiller er en kvinde

Kvinder brugere mere tid med computerspil end mænd, viser ny opsigtsvækkende undersøgelse.

En ny rapport fra analysefirmaet Nielsen med titlen »The State of the Video Gamer« viser overraskende at kvinder på 25 år og derover udgør den mest ihærdige gruppe af pc-spillere i USA. Denne gruppe repræsenterer 46,2 pct. af alle spillere, men står for 54,6 pct. af den samlede tid, der bruges med spil. Tallene viser også, at kvinder på 55 år og derover bruger langt mere tid på spil end andre aldersgrupper. De helt unge på 18-25 år kan slet ikke være med - de udgør kun et par procent af den samlede spiltid.

I det hele taget er de ældre aldersgrupper godt repræsenteret i Nielsens måling fra december 2008, men de spiller en anden type spil end de unge - og nogle vil måske ligefrem mene, at der slet ikke er tale om rigtige computerspil. For de ældre bruger typisk de spil, der følger med Windows, som Solitaire og Minerydder.

Spilbranchen har tilsyneladende ikke nogen produkter, der appellerer til denne målgruppe - eller også føler de sig ikke tilpasse ved at gå ned i butikken og købe det nyeste skydespil.

Der er mange andre interessante resultater i rapporten, der kan downloades fra denne adresse. Den fortæller blandt andet, at PS3- og Xbox 360-ejere ser mindre fjernsyn end andre konsolejere. PS2 er stadig den mest udbredte konsol i USA, men markedsandelen er støt faldende.

Hardcore-spillere ser generelt ikke så meget fjernsyn - og slet ikke i prime time - og de optager typisk programmerne for at se dem på et andet tidspunkt, fortæller rapporten.

Nielsen har også kigget på, hvor meget tid der tilbringes med enkelte spil. På førstepladsen i december kommer en forholdsvis ukendt titel, IL-2 Sturmovik 1946, hvor spillerne har tilbragt op mod 800 minutter om ugen med at spille. World of Warcraft kommer på andenpladsen.

Statistiken for hele 2008 og starten af 2009 viser, at både World of Warcraft og Second Life tager et dyk i brugertallet hen over sommeren, men WoW kom stærkt tilbage i efteråret og vinteren. Second Life har derimod halveret sit brugertal i løbet af et år og kan ikke følge med de andre.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere