Oracle vil fortsætte opkøb

Softwaregiganten Oracle har brugt over 60 milliarder kroner på opkøb inden for det seneste halve år, og der er ingen planer om at sætte tempoet ned.

Softaregiganten Oracle har i løbet af de seneste halve år opkøbt både PeopleSoft og Retek, men selv om selskabet allerede har brugt over 60 milliarder kroner på at ekspandere, er der ingen planer om at sætte tempoet ned.

»Vi er langtfra færdige med at købe op, og når vi kommer hen på den anden side af sommeren, vil vi igen begynde at se på mulighederne for at gøre en god handel. Jeg vil ikke udelukke, at der igen kan komme store nye opkøb. Den fjendtlige overtagelsesform er ikke vores foretrukne, men hvis der viser sig nogle fornuftige muligheder, vil vi gå efter dem, også selvom det måske ikke bliver et venligsindet købstilbud,« siger Oracles bestyrelsesformand, Jeff Henley, til Børsen.

Jeff Henley vil ikke sætte konrete navne på de mulige opkøbsemner, men det forlyder, at Oracle har haft kig på blandt andet BEA Systems og Siebel Systems.

Oracle har søgt at styrke sig gennem opkøb for at kunne klare sig mod konkurrenterne Microsoft og SAP på markedet for ERP-systemer. SAP er i øjeblikket markedsledende på verdensplan, Oracle er nummer to, og Navision (Microsoft) er nummer tre.

Oracle måtte kæmpe i 18 måneder for at sikre sig kontrol med PeopleSoft, mens overtagelsen af Retek forløb mere smertefrit. De to overtagelser skabte en del tumult hos Oracle, og det forsøgte konkurrenterne SAP og Microsoft at udnytte ved at tilbyde store rabatter til Oracle-kunderne.

Kort tid før opkøbet af PeopleSoft, der kostede hele 58 milliarder kroner, offentliggjorde analyseinstituttet AMR en undersøgelse, der viste at 15 procent af PeopleSoft-kunderne overvejde at forlade selskabet. Og det var altså dem, konkurrenterne forsøgte at få fingrene i.

Jeff Henley er dog ikke nervøs.

»De andre sofwareselskaber vil ikke få succes med at overtage vore kunder med deres marketingsstunt af den simple årsag, at kunderne kun forlader deres leverandør, hvis de er utilfredse. Det er vores kunder ikke, for vi har haft meget lang tid til at forklare dem om vores engagement og vores planer om at supportere og viderudvikle deres produkter i 10 år. Men det er klart, at der kommer et tidspunkt på længere sigt, hvor alle kunder vil skulle træffe et valg,« siger Jeff Henley til Børsen.

Annonceindlæg fra Computerworld

Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car