Årets julehandel kan blive en slem skuffelse for online-handelen. Ifølge en rundspørge, som Foreningen for Distance- og Internet Handel ( FDIH) har foretaget blandt sine medlemmer forventer fire ud af ti onlineforhandlere lavere omsætning i de to julehandelsmåneder november og december.
For mange webbutikker udgør salget i de to måneder en pæn del af årets salg, da omsætningen i de to måneder typisk udgør mellem en fjerdedel og op til en tredjedel af årets omsætning.
Ifølge FDIHs kommunikationschef Henrik Theill er det den finansielle krise og den generelle økonomiske afmatning i samfundsøkonomien, som nu ser ud til at slå igennem hos forbrugerne.
»Vi tør ikke her og nu give et præcist bud på, hvordan julehandelen forløber, men vores fornemmelse er, at vi ikke står foran det store jubelår, og at en stor del af webbutikkerne vil opleve en stagnation eller direkte tilbagegang i forhold til i fjor,« siger Henrik Theill.
De usikre fremtidsudsigter får FDIH til at anbefale onlineforhandlerne at gøre en ekstraindsats for at styrke konktakten til nuværende og kommende kunder ved hjælp af elektroniske nyhedsbreve og søgemaskineoptimering så kunderne får lettere ved at finde frem til butikkernes hjemmesider.