Sociale netværk som MySpace og Facebook forsøger nu at blive altomfattende portaler og et af midlerne er single-sign-on løsninger, hvor brugerne kan anvende deres normale adgangskode og brugernavn til at logge på partnersites. Facebook kalder dette for Connect og forventer at være klar med den første version af systemet i de kommende uger, skriver avisen New York Sites.
Facebook-brugere får blandt andet muligheden for at logge på Twitter, Hulu, Digg, Cnet, CBS.com og Vimeo med deres eksisterende login-data fra Facebook. Dermed kommer tjenesten til at konkurrere med single-sign-on systemer som OpenID og OpenSocial, der støttes af Google og MySpace.
Målet er at gøre livet lettere for brugerne ved at udveksle brugerkonto-oplysninger mellem de forskellige tjenester - men bagtanken er selvfølgelig, at annoncører også får adgang til informationer om brugernes surfadfærd på tværs af sites.
Og Facebook Connect går endda et skridt længere. Her skal informationer om den enkelte brugers surfadfærd på Connect-partnersites ligefrem offentliggøres på Facebook-profilen. Man kunne f.eks. forestille sig, at Facebook-profilen bliver opdateret med links til de videoklips, man har set på Hulu, eller de nyhedsartikler, man har læst hos CBS.
Dermed kommer systemet til at minde om et andet falleret Facebook-eksperiment kaldet Beacon. For et år siden forsøgte Facebook at implementere et system, som indsamlede data om, hvad brugerne foretog sig på andre sites, og sendte disse informationer til Facebook-kontakterne i form af annoncer, hvor personens billede bruges sammen med det produkt, der er købt.
Det var for meget for Facebooks brugere, og selskabet måtte begrave systemet. Denne gang lover Facebook, at man vil lytte til brugernes ønsker og kun offentliggøre de informationer, som den enkelte bruger selv har godkendt.
Facebook lover også, at brugerne får fuld kontrol over, hvilke informationer der bliver videregivet til partnerne i Connect-projektet.