Danskerne skal lære at elske e-handel

Forbrugernes tillid til e-handel skal styrkes gennem en massiv oplysningsindsats om reglerne for indkøb i netbutikker. Det mener ForbrugerForum, som har sendt ni anbefalinger til forbrugerminister Lars Barfoed.

ForbrugerForum har sendt ni anbefalinger til familie- og forbrugerminister Lars Barfoed for at styrke de danske forbrugeres tillid til e-handel. Det skal blandt ske ved at informere forbrugerne om deres rettigheder når der handles på nettet, mener ForbrugerForum, som er et rådgivningsorgan under Forbrugerministeriet.

»Forbrugerne er bange for, at de ikke har de samme rettigheder på internettet, som når de handler i deres lokale isenkræmmer eller skobutik. Det er beklageligt, da de danske regler for netbutikker giver forbrugerne en udstrakt beskyttelse af personlige data, returret og andre basale forbrugerrettigheder,« siger Jette W. Knudsen, formand for ForbrugerForum.

En af anbefalingerne er at sætte fokus på udbredelsen af e-handelsmærket, som i øjeblikket kun bruges af fem procent af de danske netbutikker.

»Vi er overbeviste om, at når forbrugerne bliver bevidste om deres retsstilling, vil de også have større tillid til handlen på nettet,« siger Jette W. Knudsen.

E-mærkets direktør, Lars Schmidt Larsen, mener at netbutikkerne har et særligt ansvar for at styrke tilliden til e-handel. Hvis netbutikkerne ikke aktivt viser, at de efterlever lovgivningen, så vil det i højere grad blive mistillid end tillid, som kommer til at dominere den danske e-handelsudvikling.

»Netbutikkerne skal gøre en aktiv indsats for at efterleve lovgivningen, og her indtager e-mærket en særlig rolle. For det første er det kun lovlige netbutikker, som kan få mærket, og for det andet sender e-mærket et signal til forbrugerne om, at de trygt kan handle her,« siger Lars Schmidt Larsen.

Mens 71,6 pct. af danskerne har stor tillid til den generelle forbrugerbeskyttelse er det kun 34,8 pct., der har samme holdning når det gælder e-handel, og tallet falder til 12,3 pct., når det gælder udenlandske netbutikker. Mistilliden er medvirkende til, at mindre end halvdelen af de danske netbrugere har forsøgt sig med e-handel.

ForbrugerForum anbefaler blandt andet at de danske regler om betaling på nettet bør udbredes til at gælde for hele EU. Forbrugerministeren opfordres desuden til at tage initiativer mod spam og virus.

»Med de nye anbefalinger fra ForbrugerForum har regeringen fået et godt udgangspunkt for at komme videre med at komme myterne om nethandel til livs. Det vil gavne såvel forbrugerne som de virksomheder, der driver nethandel. I Danmark er virksomhederne med e-mærket gået foran for at sikre forbrugernes rettigheder ved e-handel. Det næste mål må være at udbrede denne metode til hele EU,« siger HTS-direktør Katia K. Østergaard, der selv har deltaget i arbejdet med at udforme de ni anbefalinger.

HTS er gået i dialog med FDIH og IT-Brancheforeningen for at udbrede kendskaben til reglerne for e-handel.

»Vi bakker op om alle initiativer, der kan udbrede den danske e-handel og meget gerne ud over grænserne. Det er trods alt her, at de store gevinster kan høstes på sigt,« siger FDIH-direktør Morten Kamper.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere