Fibermonopol truer en hel branche

Mange firmaer hårdt ramt af elselskabernes lukning af fibernettet.

Artikel top billede

Forleden modtog en række firmaer et brev fra tre elselskaber. Himmerland El-forsyning (HEF), SEAS-NVE og EnergiFyn meddelte kort og godt, at de uafhængige udbydere fra årets udgang ikke længere kan få adgang til at tilbyde bredbånd og tv via elselskabernes fibernet.

ComON kunne som det første medie fortælle om elselskabernes beslutning om at lukke de førhen åbne fibernet for et halvt år siden. Men konsekvenserne af dette skridt synes først nu for alvor at udkrystallisere sig i konkrete detaljer om tab af arbejdspladser og ekspertice for en hel lille branche.

Udelukkelsen fra elselskabernes fibernet fik forleden de tre uafhængige indholdleverandører Jay.net, FastTV og bolig:net til at udsende en fælles pressemeddelelse. Selskaberne mener, at lukningen både vil gå ud over fibernettets kunder og over en dansk iværksætter-kultur.

Taber millioner
”En række tv- og bredbåndsudbydere står til at tabe millioner af kroner på, at elselskaberne har besluttet at lukke deres fibernet for uafhængige udbydere. Beslutningen skaber et regulært fibermonopol og vil koste arbejdspladser og store tab for de iværksættervirksomheder, som har investeret heri,” hedder det i meldingen fra de tre.

Både hos de tre og hos andre uafhængige leverandører hersker der en vis bitterhed over elselskaberne, som først har udnyttet de uafhængige leverandører, og derpå smidt dem på porten.

”Vi har investeret efter nogle markedsplaner, som de ikke har opfyldt. Nu er det så omsider begyndt at ligne en forretning, og så lukker de os ude. De havde tidligere travlt med at få os til at være med til at udbrede fibernettet – vi skulle løfte i flok, sagde de. Nu hvor der er løftet, gælder fællesskabet ikke længere. Derfor kan man godt føle sig taget ved næsen,” siger Niels Jørgen Skov, direktør for FastTV.

Monopolisering
Salgs og marketingdirektør Michael Meister fra Jay.net mener, at elselskaberne har startet på en helt forket vej mod monopolisering:

"El-selskaberne har forsvaret deres enorme investeringer i fibernettet med, at de var en slags monopolbrydere, der ville give kunderne valgfrihed og øget konkurrence. Nu lukker de for konkurrence og skaber de facto et nyt monopol for fibernettet i Danmark. Ikke blot går det imod alle forbrugerønsker om valgfrihed og konkurrence, som al erfaring viser er til kundernes bedste, men også direkte imod anbefalingerne fra regeringens Højhastighedskomite," siger han.

Michael Meister slår fast, at beslutningen om at lukke nettet for Jay.net og de andre udbydere vil betyde tab af arbejdspladser.

Jay.net lever primært af sine erhvervskunder, men privatforretningen bliver hårdt ramt, oplyser firmaet.

Også FastTV med cirka 6000 kunder er hårdt ramt af det lukkede net.

Hårdt slag
Niels Jørgen Skov ikke helt sikker, da han bliver spurgt, om der stadig findes et firma ved navn FastTV om et år:

”Det håber jeg. Men det her er da et hårdt slag,” siger han.

Også for Finn Helmers ComX er elselskabernes lukning af fibernettet et hårdt slag. ComX er ikke medunderskriver på pressemeddelelsen, men Finn Helmer fortæller til ComON, at lukningen af elselskabernes fibernet både har kostet arbejdspladser og kunder for ComX.

”Vi har trimmet meget i selskabet og blandt andet er kundeservice-afdelingen blev meget mindre – fordi de kvalitets-udfordinger, der krævede kundeservice, er blevet løst. Teknologien virker, som den skal, og derfor er der mindre brug for suppert,” siger Helmer.

Ud af sine i alt 45.000 kunder mister ComX de 15.000 på grund af fiberluknigen. Selskabet, der nu er nede på 80 ansatte, fortsætter dog nogenlunde udfortrødent, forklarer Finn Helmer.

Beholder kunder

Dels har ComX et stadig større net, som man selv har gravet ned (i dag er det oppe på 450 km), dels håber Helmer at kunne sælge noget af den ekspertise i højhastighedsnet, som han har opbygget i selskabet.

I modsætning til ComX får FastTV lov at beholde de kunder, selskabet allerede har på elselskabernes fibernet – men man får ikke lov at koble nye kunder på. De eksisterende kunder bliver altså ikke berørt af opsigelsen – ud over, at de vil blive genstand for massiv markedsføring fra elselskabernes nye fælles firma, Waoo.

Heller ikke Dansk Bredbaand må sige farvel til eksisterende kunder:

”Ja, vi har fået opsagt aftalerne, men kan fortsætte med vores eksisterende kunder,” fortæller Svenn Dam, bestyrelsesformand i Dansk Bredbaand.

Pres fra Waoo

Selskabet bliver ifølge Damm ikke så hårdt ramt som andre uafhængige udbydere, fordi det kun er en mindre del af kundemassen, der hentes fra elselskabenes fibernet. Ud af de cirka 70.000 kunder i Dansk Bredbånd, findes kun de 20.000 på elselskabernes fibernet.

ComON har forelagt kritikken fra de uafhængige udbyder for Kim Frimer, der er bestyrelsesformand for elselskabernes nye fælles selskab, Waooo.

Han siger, at han da godt forstår at det er trist for selskaberne, at de nu bliver lukket ude, men at det desværre er vilkårene, når man driver forretning.

”Jo, det må da være møgirriterende at miste et forretningsområde. Men hvis man ikke har en plads i værdikæden, som der er behov for, så risikerer man at ryge ud,” siger han.

Stavnsbundet

Hos de nu udelukkede udbydere håber man, at elselskaberne over tid vil finde ud af, at beslutningen simpelthen var uklog – og gøre den om.

”Folk der bruger 10.000 kroner på at få en fiberløsning, bliver i realiteten stavnsbundet til elselskabernes løsning. Nu vil de ikke længere kunne skifte udbyder, hvis de bliver trætte af den service, der leveres. Kunderne er dem, der kan påvirke elselskaberne til at gør ebslutningen om. Det håber vi, de vil,” siger FastTVs Niels Jørgen Skov.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car