Nokias fremtidsmobiler overrasker

Nokia har netop præsenteret tre mobilkoncepter, som finnerne satser på bliver til virkelighed inden for tre til fem år. Det ene koncept skal forsøge at sparke nyt liv i et af de største mobilflop overhovedet, nemlig videotelefoni, og et andet går ud på at reducere mobilbrugernes købetrang.

Nokia har netop præsenteret tre mobilkoncepter, som finnerne satser på bliver til virkelighed inden for tre til fem år. Det ene koncept skal forsøge at sparke nyt liv i et af de største mobilflop overhovedet, nemlig videotelefoni, og et andet går ud på at reducere mobilbrugernes købetrang.

'People First', 'Zero Waste Charger' og 'Wears in, not out'. er de for mobiltelefoner ret opfindsomme navne på de nye konceptmobiler, som Nokia netop har præsenteret.

'People First' er en mobil, der skal tilføje mobilsnak nye dimensioner. Den bygger på, at brugeren skal genopdage den måske mest skuffende funktion på 3G-telefon, nemlig videotelefoni. Den funktion var der store forventninger til for et par år siden, specielt med den danske tv-serie Ørnen i ryggen, hvor landets førende kriminalbetjente løste opgaver ude i felten med 3G-telefoner og videotelefoni som vigtige redskaber.

Den funktion er der stort set ingen, der bruger i dag, men det kan People First måske lave om på. Den kan gemme videosamtaler, så man kan se, hvad der blev sagt, og hvordan man så ud under samtalen.

'Zero Waste Charger' er ikke overraskende en miljøvenlig oplader. Den skal sikre, at man ikke spilder unødig strøm, når man glemmer at hive ledningen ud af stikket, når mobilen er fuldt opladet. Med denne oplader skulle man kunne vælge at stoppe opladningen efter en times opladning, hvor opladeren selv kobler sig af telefonen, men det kan muligvis også blive muligt, at mobilen selv "fortæller" opladeren, når batteriet er fuldt opladet, og herefter kobler sig selv af.

'Wears in, not out' er et koncept, som man næsten ikke troede, at en mobilproducent ville satse på. Den går ud på at begrænse mobilejernes trang til at skifte telefon hver anden måned. I stedet skal brugerne opdrages til at opgradere mobiltelefonens software. Bliver det muligt at vænne mobilejerne til bare at opgradere mobiltelefonen i stedet for at købe en ny, vil det vende op og ned på mobilverdenen, som vi kender den i dag. Specielt Nokia har længe lavet nærmest ligegyldige opgraderinger af telefoner for at få brugerne til at skifte den gamle model ud med en ny.

At Nokias fremtidsvisioner måske tager denne drejning, hænger selvfølgelig også sammen med, at der sælges flere og flere avancerede mobiltelefoner, som ofte er lige så dyre, hvis ikke dyrere, end en almindelig bærbar computer.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S