Telia må "bukke og neje" for Apple

Apples benhårde styring af markedsføringen af iPhone bragte Telia på kant med den danske markedsføringlov.

Det er kendt, at Apple styrer marketing og image med hård hånd. Og det får Telia i Danmark tilsyneladende at mærke med deres lancering af iPhone 3G i Danmark.

Apple er kendt for at være notorisk påpasselige med, hvordan selskabets produkter markedsføres og sælges. Derved har firmaet som regel også klare aftaler med eventuelle samarbejdspartnere om, hvordan tingene skal gøres.

Det kan Telia i Danmark, der begynder at sælge iPhone 3G i næste måned, mærke. Når det kommer til markedsføringen af iPhone 3G i Danmark, er det således Apple, der styrer.

Telias pressechef i Danmark, Rune Fick Hansen, udtaler således til iPhoneguide.dk, at Telia blot må "bukke og neje", når der kommer en udmelding fra Apple.

Og dette forhold har faktisk bragt Telia på kant med den danske markedsføringslovgivning. I første omgang havde Telia nemlig sat en iPhone 3G på højkant på deres hjemmeside. Men da der endnu ikke var offentliggjort en pris på iPhone 3G herhjemme, måtte den ikke udloddes som præmie. Da Telia ikke må opgive prisen på iPhone i Danmark endnu, har de således lavet konkurrencen om.

Præmien er således nu en option til at blive den første til at købe en iPhone 3G i Danmark.

Denne nye præmie tangerer imidlertid også at være ulovlig i Danmark, da en præmie ikke må være købsbetinget.

Det spørgsmål vil Telias juridiske personale ifølge Iphoneguide.dk undersøge i dag. Hvis det viser sig, at den nye konkurrence heller ikke overholder reglerne for god markedsføringsskik, bliver den muligvis helt fjernet. Den seneste version af teksten i Telias iPhone-konkurrence oplyser, at præmien er en option til køb af en iPhone 3G d. 11. juli.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse