El-selskab kortslutter it-kanalen

El-selskabet NRGi hælder store millionbeløb i webbutikken Wupti. Konkurrenter mener, at NRGi dermed skaber unfair konkurrence blandt online-forhandlerne.

Flere online-spillere i it-salgs-kanalen beskylder det østjyske energiselskab NRGi for at skabe unfair konkurrence på online-markedet. Senest har det kundeejede NRGi besluttet at udbetale 85 millioner kroner af sit overskud som tilgodebeviser - såkaldte greencards - som kun kan bruges til indkøb af energirigtige varer i NRGi's egen webbutik Wupti.

»De 85 millioner er noget af en julegave at få for Wupti, for det er ikke sikkert, at kunderne har lyst til at handle i deres butik,« siger direktør Poul Thyregod fra Wuptis konkurrent Happii.

Han bakkes op af Foreningen af Online IT Forhandlere (FOIF), hvor formand Eskild Jensen, der også er salgsdirektør i Shg, siger, at NRGi lader el-kunderne betale for sine tvivlsomme forretningseventyr.

»Det er jo kundernes egne penge, som bliver brugt til at finansiere en konkurrerende virksomhed. Den mulighed har Wuptis konkurrenter jo ikke,« siger Eskild Jensen, som i øvrigt stiller spørgsmålstegn ved NRGi's forklaring om, at man vil styrke salget af energirigtige husholdningsapparater.

»NRGi holder sig formentlig på den rigtige side af loven, men man får ikke mange energirigtige varer for de beløb, som den gennemsnitlige forbruger får udbetalt. Jeg ser derfor øvelsen som et kreativt forsøg på at begrænse tabet i selskabet,« siger Eskild Jensen.

NRGi har i løbet af det seneste år investeret mellem 20 og 30 millioner kroner i Wupti. Desuden har NRGi allerede bebudet en yderligere kapitaltilførsel i begyndelsen af næste år.

Kritikken har fået Energitilsynet til at kræve en redegørelse fra NRGi. Kontorchef Jan Hansen siger til CRN, at myndighederne blandt andet vil se på, om NRGi's green cardmodel er lovlig eller ej.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S