Alle klodens mennesker med adgang til internettet ser mindst en YouTube-video i døgnet.
I hvert fald viser Googles egne tal, at der startes cirka en milliard videoer i døgnet.
Det kan veksles til et brugerantal, som enhver nettjeneste ville prise sig lykkelig for at få fingrene i. Men Google kan faktisk ikke juble endnu.
For YouTube er langt fra en kommerciel succes.
Det er svært at tjene penge på reklamer i forbindelse med både video på nettet og sociale tjenester. Det må også FaceBook, MySpace, Twitter og andre populære tjenester erkende.
Problemet er, at brugerne i en forstand har skyklapper på, når de er på siderne. Når de besøger YouTube, så er det med det konkrete formål at se videoer, og de ser ofte ikke andet. Det samme er tilfældet for Facebook.
Derfor bliver annoncer opfattet som irriterende og forstyrrende fyld eller i nogen tilfælde bliver de simpelthen slet ikke ænset.
Derfor kan det have lange udsigter, at Google får sin investeringer tilbage. I 2006 gav søgegiganten 1,65 milliarder dollar for YouTube.