Mange forældre aner ikke, hvad deres børn laver på nettet. En undersøgelse fra Forbrugerstyrelsen viser, at 70 procent af de adspurgte forældre slet ikke har besøgt de steder på nettet, som deres børn bruger meget tid på.
Derfor har Forbrugerstyrelsen bedt Forbrugerrådet om en række anbefalinger i forbindelse med en større undersøgelse af børns brug af især steder som goSupermodel, World of Warcraft og Habbo.
Man finder hele høringssvaret fra Forbrugerrådet her
Det er især vigtigt at sætte sig ind i børnenes brug af de netbaserede tjenester, da mange af dem gør det muligt at overføre penge via mobiltelefonen for at købe virtuelle varer, skriver rådet.
»Mange forældre er ikke klar over, at de med mobiltelefonen har udstyret børn med et kreditkort. Det har i flere tilfælde vist sig at blive dyrt for familien, fordi børnene har købt en masse ydelser, uden at det bliver godkendt af forældrene. Derfor må udbyderne bag sitene også blive bedre til at sikre, at forældrene er inde over, inden de skovler penge ind fra børnene,« siger Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet.
Det er også vigtigt, at forældrene hjælper børnene til at forstå, at de skal være påpasselige med at dele ud af information på nettet.
I sit høringssvar anbefaler Forbrugerrådet også, at man kigger nærmere på skjult reklame på nettet.