Google putter snart reklamer i computerspil

Googles har seriøse planer om at udvide sit reklameunivers fra internettet til computerspil på alle platforme.

En hårdtkæmpende computerspiller har netop afsluttet sin første bane i et "shoot-em-up"-spil. Han forventer at blive sendt videre til næste bane, men i stedet vender spilkarakteren på skærmen sig om og siger: Og nu er det blevet tid til en reklamepause.

Sådan kan fremtidige spil-oplevelser ende med at være, hvis Google for alvor sætter gang i sine ambitioner om at indsætte reklamer i computerspil, som firmaet har haft stor succes med på hjemmesider.

Ifølge flere kilder tæt på Google forklarer, at programmet "AdSense for Games" er blevet testet kraftigt i de seneste måneder, og at programmet hurtigt vil kunne flyttes fra test-stadiet og ud i virkeligheden.

Fra kilderne lyder det til, at Google med sit reklamesystem vil være i stand til at indsætte reklamevideoer i computerspil, hvor producenten ønsker det. Platformen skulle være i stand til at indsætte videoreklamer i alt fra konsolspil, PC-spil, netbaserede spil og spil på mobiltelefoner.

Både Microsoft, EA, Sony og mange andre store spille har allerede bevæget sig ind på området, så det vil være helt naturligt, at også Google søsætter et projekt. Ikke mindst fordi branchefolk mener, at området for annonceplacering i computerspil er i hastig vækst.

De første tegn på, at Google legede med tanken dukkede op i 2007, da Google købte firmaet Adscape, men det har været småt med nyheder om projektet siden.
Der gættes på, at "AdSense for Games"-projektet for alvor skal prøves af i forbindelse med Googles lancering af Lively, som gik i luften for et par måneder siden. Lively er Googles bud på en virtuelt verden i stil med Second Life.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IFS Danmark A/S har pr. 27. august 2025 ansat Charles Nguyen som Digital Sales Executive. Charles skal især beskæftige sig med at hjælpe kunder med at omsætte forretningsbehov til digitale løsninger, der skaber værdi for virksomheden. Charles kommer fra en stilling som CX Specialist Account Executive hos Oracle Nederland BV. Charles er uddannet Can.ling.merc. Charles har tidligere beskæftiget sig med at sælge Oracle CX-løsninger til både Mid-Market og Enterprise-kunder på tværs af Norden og DACH. Nyt job

Charles Nguyen

IFS Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Niklas Matzen Groth, 28 år,  som Data Engineer. Nyt job

Niklas Matzen Groth

Norriq Danmark A/S

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse