Google-boss: Om to år er mobilreklamer det helt store

Indtjening på lokale reklamer? Offline Maps til mobilen? Googles-boss Michael Jones svarer på ComONs spørgsmål.

Hvis man vil bruge Google Maps til mobilen som navigation ned gennem Europa, kan det koste lige så meget som at købe en flybillet. Alligevel holder søgegiganten det populære kort i skyen. Brugerne kan ikke hente det til mobilen.

Det skyldes flere ting, forklarer Michael Jones, Googles ledende teknologitalsmand, da ComON vil have en forklaring på, hvorfor Google ikke gør Maps billigere at bruge som navigationstjeneste.

Michael Jones er tidligere chef for Google Maps, Earth og Local Search, så han kan forklare lidt af hvert. ComON vil blandt andet gerne have svar på, hvorfor Google Maps SKAL ligge i skyen, hvordan Google vil tjene penge på reklamer til mobiler, og hvorfor Google Maps først kom til Danmark et halvt år senere end USA:

Download af Maps
Kan det tænkes, at det bliver muligt at downloade Google Maps til mobilen?

"Det tror jeg."

Hvornår?

"Jeg ved ikke hvornår," siger Michael Jones.

Han fortsætter:

"I mange tilfælde har teleudbydere begrænsninger på, hvor meget man kan downloade. Men vi har arbejdet på det med Audi med deres A8-model, hvor man kan downloade kortet til en rejse automatisk, før man tager afsted. Så snart man kommer forbi et WiFi, kan man hente billeder og lignende, så jeg mener, at vi klarer det bedre og bedre, og vi vil se mere på det område."

Hvorfor har I ikke gjort det muligt fra begyndelsen?

"Google Maps er meget mere end et kort. Når du kigger på et Google Map, er der forretninger og alt muligt andet, du kan klikke på. Det virker kun online. Hvis du var offline havde du ikke diskplads til at rumme al den data. Et statisk cached kort er ikke så godt som et onlinekort. Men jeg tror, at vi kommer til at se mere til download i fremtiden," siger Michael Jones.

Michael Jones vil ikke love, at Google vil lancere en download-tjeneste til Google Maps.

"Hvis det giver mening, vil vi måske lancere det," siger han.

At downloade et helt og komplet Google-kort til mobilen er ikke en mulighed.

"Jeg tror ikke, at folk forstår, hvor meget data, der er. Der er hundrede af petabytes. Altså hundredtusindvis af terrabytes. Eller hundredmillionvis af megabytes. Du kan ikke putte særlig meget af det på noget som helst, du kan tage med dig," siger Michael Jones.

Han håber, at fremtidens mobilsamfund giver masser af mulighed for at downloade data. Han forestiller sig, at man på en metrostation kan downloade data om det område, som man er i gang med at bevæge sig ud i.

"Jeg ved ikke, om det kommer til at kunne lade sig gøre, men det vil være logisk," siger Michael Jones.

Han langer desuden ud efter de høje roamingpriser i Europa, fordi gør det dyrt at bruge data-tjenester på mobilen, når europæere tager på tur. Selv et smut over Øresund kan blive en dyr data-affære.

"Jeg synes, at roamingpriser er til hinder for nogle af de muligheder, som cloud computing giver," siger Michael Jones.

Forretningsmodel
Googles helt store cash cow er deres søgemaskine-reklamer, ad-words.

"Lige nu sker der noget rigtig stort inden for markedsføring, og det er geo-targeting," forklarer Michael Jones.

Der er overordnet set to former for søgninger, forklarer Google-manden. Ved halvdelen af søgningerne vil mennesker have en viden om noget, der intet har med et sted at gøre. Det kunne være at finde teksten på et digt af Shakespeare. Andre gange vil mennesker have viden om en given ting, der er knyttet til et bestemt sted. Det kan være at finde en information om et specifikt firma eller en person.

En del af søgningerne, hvor der indgår en form for lokation, er forsøg på at finde en bestemt adresse på eksempelvis et lokalt firma.

"Når du er interesseret i en adresse, og du søger et lokalt produkt, så er markedsførings-folkene interesserede," forklarer Michael Jones.

Geo-targeting er stadig en meget lille andel af Googles forretning, men det vokser med udbredelsen af internet på mobilen og brug af tavle-computere, siger Google-manden.

"Det hjælper annoncørere til at spare penge og få fat på de rigtige mennesker," siger Michael Jones.

Annoncører kan tegne et område på et kort og bestemme, at brugere inden for dette område skal modtage ad-words-reklamer for eksempelvis en restaurant.

Google kender folks adresse på grund af mobilens lokation.

"Hvis IP-adressen viser, at du er i Københavns centrum, så vil vi måske også vise brugeren en reklame for eksempelvis en lokal restaurant," siger Michael Jones.

Nogle IP-adresser er dog ikke nødvendigvis udtryk for brugerens reelle adresse, understreger han. Derfor er den moderne mobiltelefon det perfekte medie at vise lokale reklamer til, fordi telefonen viser en præcis adresse. Det kræver dog, at brugeren giver Google adgang til at se mobilens lokation.

Han mener, at folk om to år vil søge meget mere på mobilen, end de gør i dag. Det giver Google et nyt, stort marked.

"Jeg tror, at lokationsbaseret søgning vil blive så stort, som almindelige søgninger er nu," siger Michael Jones.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job