Når den typiske danske internet-bruger går på nettet sker det for at sende og læse mail, gå i banken eller hente nyheder. Det viser en ny undersøgelse fra Telia Stofa, som for femte år i træk har taget pulsen på de danske bredbånds-brugere.
I forhold til 2000 er andelen af StofaNet-brugere over 50 år næsten tredoblet fra 11 pct. til 30 pct., mens 7 pct. har passeret de 65 år. Kvinderne repræsenterer nu en tredjedel af brugerne - det er mere end dobbelt så mange som for fire år siden.
I samme periode er andelen af brugere i aldersgruppen fra 15 til 19 år faldet fra 6 pct. til 1 pct.
»Tallene fra i år understreger to tendenser. For det første har udbredelsen af bredbånd, og dermed hurtig adgang til internettet, for alvor fået kvinderne og de ældre til aktivt at bruge nettet. For det andet er de ydelser, som de såkaldte 'content providers' tilbyder, nu blevet så gode, at de udgør et reelt alternativ til at købe en avis, gå på posthuset eller i banken,« siger Ole Simonsen, adm. direktør for Telia Stofa.
De danske netbrugere bruger det meste af tiden på seriøse aktiviteter som e-mail (94 pct.), bankforretninger (75 pct.), nyheder (60 pct.) og ruteplanlægning (44 pct.), mens underholdning (24 pct.) og indkøb (19 pct.) scorer betydelig lavere i undersøgelsen.
Den viser også, at 69 pct. af brugerne benytter nettet hver dag, mens 62 pct. oplyser, at de er på nettet mellem et kvarter og en time af gangen.