Sammen med de kommunale parter har regeringen netop fremlagt sin nye strategi for digital forvaltning i den offentlige sektor frem til 2006. Dansk Handel & Service er positiv overfor den nye strategi, som fokuserer på de organisatoriske og ledelsesmæssige konsekvenser af den digitale forvaltning.
»Det er imidlertid væsentligt, at den offentlige sektor i langt højere grad formår at inddrage den private sektor som partner i udviklingen af den digitale forvaltning. Den offentlige sektor kan lære meget af den private sektor, der allerede er langt fremme med egen udliciteringen på it-området. Private virksomheder forventer faktisk øget samarbejdet med det offentlige om it opgaver,« siger Niels Hovmand, der er politisk konsulent i Dansk Handel og Service.
En rundspørge som Dansk Handel og Service har foretaget blandt 300 medlemsvirksomheder på rådgivningsområdet i december og januar viser, at 49 pct. regner med at løse opgaver for det offentlige inden for it-administration og udvikling.
»Vi glæder os særligt over, at fokus rettes mod de organisatoriske og ledelsesmæssige aspekter ved digital forvaltning. Der er et reelt behov for en gentænkning af forretningsprocesserne i den offentlige administration. Det er selve forudsætningen for, at digital forvaltning reelt medfører forbedringer indenfor f.eks. borgerservice,« siger Niels Hovmand.
For at øge sammenhængen i de offentlige it-systemer mener Dansk Handel & Service, at systemerne skal være baseret på åbne standarder med ensartet arkitektur og infrastruktur, så markedsadgangen for virksomhederne ikke begrænses af tekniske hindringer.