Nogle gange er et enkelt ord nok til at skabe en proteststorm fra brugerne. I Google's tilfælde er der tale om ordet »public«, som vel kan oversættes til »offentlig« på dansk. Google tilbyder et gratis program til redigering og deling af dokumenter online, Google Docs, som indeholder en meget underlig formulering i de licensvilkår, man skal acceptere for at bruge programmet. Formuleringen synes at antyde, at Google har retten til at bruge alle de dokumenter, som brugerne opretter og deler med andre gennem programmet.
Formuleringen er gengivet nedenfor på originalsproget:
»By submitting, posting or displaying Content on or through Google services which are intended to be available to the members of the public, you grant Google a worldwide, nonexclusive, royalty-free license to reproduce, adapt, modify, publish and distribute such content on Google services for the purpose of displaying, distributing and promoting Google services.«
Eksperter har hurtigt kastet sig over den mystiske formulering og advaret om, at virksomheder som bruger Google Docs risikerer at deres materiale pludselig dukker op i Google's reklame-kampagner. David Vaile fra Cyberspace Law and Policy Centre på University of New South Wales i Australien mener at Google bør definere, hvad man mener med ordet »public«.
Men Google fastholder at det eneste formål med licensaftalen er at sikre, at dokumenterne kan deles med de brugere, som man selv vælger.
»Det er forkert at påstå, at Google har retten til at bruge indhold der er publiceret gennem Google Docs i markedsførings-øjemed. Vi har ikke retten til at dele eller publicere det, medmindre du selv vil publicere det,« lyder meldingen fra Google.