Er dette svaret på statens cookie-bønner?

Er det mon nok med en brancheløsning, hvor brugerne kan framelde sig cookies fra bestemte annonce-netværk, spørger dansk reklamemand?

Mens størstedelen af den danske webbranche klør sig i håret over, hvordan de skal leve op til cookiebekendtgørelsen, så smider en dansk annonceboss nu et konkret forslag på bordet.

Nordisk ansvarlig for Specific Media, Michael Chabert, foreslår at benytte sig af en amerikanske brancheløsning, hvor brugerne kan gå ind på en side, tjekke cookies i browseren og derefter fravælge kommende cookies fra bestemte netværk - altså en såkaldt opt out.

"Jeg ved ikke, om dette er den bedste løsning, men det er det bedste jeg har set. Det giver overskuelighed og giver forbrugeren et valg," siger Michael Chabert.

"Jeg ved også, at de i Storbritannien diskuterer lignende løsninger," siger han.

Han henviser til siden http://www.aboutads.info/choices/, hvor websurfere kan tjekke hvilke annoncenetværk, som har lagret cookies i ens browser. Ved at klikke af kan brugeren få lagt en opt-out-cookie, så disse annoncenetværk stopper den personificerede reklamer. Samtidig har brancheinitiativet indført et piktogram, man kan klikke på i et reklamebanner og derved få information om lagring af cookies.

"Det er helt fair, at man får beskrevet, hvad der er god skik. Det byder jeg velkomment," siger Michael Chabert.

Ulempen ved en brancheaftale er, at alle i princippet kan vælge at stå uden for. Men Michael Chabert forventer, at alle bannerudbydere vil vælge at være en del af brancheaftalen og respektere opt-outs, når der indføres en mærkningsordning, som forbrugerne kan forholde sig kritisk til.

"Jeg tror på den selvregulerende adfærd," siger Michael Chabert.

Udkastet til den danske cookie-bekendtgørelse, som efter planen skal træde i kraft den 25. maj, vil stille krav til danske hjemmesider om fyldig information om benyttede cookies og deres formål. Bekendtgørelsen læner sig i store træk op ad det EU-direktiv, som staten seneste den 25. maj skal have implementeret. Hjemmesiderne skal desuden indhente samtykke fra brugeren. Det er uklart, hvordan dette samtykke skal indhentes. Branchen ønsker at lave en fælles model i hele Europa og eventuelt også for USA, men få forventer, at en endelig, fælles løsning vil være på plads den 25. maj.

Løsninger, som har været luftet i branchen, er eksempelvis forskellige former for whitelist/blacklist af cookies og mere avancerede browserindstillinger i kommende browsere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere