Er dette svaret på statens cookie-bønner?

Er det mon nok med en brancheløsning, hvor brugerne kan framelde sig cookies fra bestemte annonce-netværk, spørger dansk reklamemand?

Mens størstedelen af den danske webbranche klør sig i håret over, hvordan de skal leve op til cookiebekendtgørelsen, så smider en dansk annonceboss nu et konkret forslag på bordet.

Nordisk ansvarlig for Specific Media, Michael Chabert, foreslår at benytte sig af en amerikanske brancheløsning, hvor brugerne kan gå ind på en side, tjekke cookies i browseren og derefter fravælge kommende cookies fra bestemte netværk - altså en såkaldt opt out.

"Jeg ved ikke, om dette er den bedste løsning, men det er det bedste jeg har set. Det giver overskuelighed og giver forbrugeren et valg," siger Michael Chabert.

"Jeg ved også, at de i Storbritannien diskuterer lignende løsninger," siger han.

Han henviser til siden http://www.aboutads.info/choices/, hvor websurfere kan tjekke hvilke annoncenetværk, som har lagret cookies i ens browser. Ved at klikke af kan brugeren få lagt en opt-out-cookie, så disse annoncenetværk stopper den personificerede reklamer. Samtidig har brancheinitiativet indført et piktogram, man kan klikke på i et reklamebanner og derved få information om lagring af cookies.

"Det er helt fair, at man får beskrevet, hvad der er god skik. Det byder jeg velkomment," siger Michael Chabert.

Ulempen ved en brancheaftale er, at alle i princippet kan vælge at stå uden for. Men Michael Chabert forventer, at alle bannerudbydere vil vælge at være en del af brancheaftalen og respektere opt-outs, når der indføres en mærkningsordning, som forbrugerne kan forholde sig kritisk til.

"Jeg tror på den selvregulerende adfærd," siger Michael Chabert.

Udkastet til den danske cookie-bekendtgørelse, som efter planen skal træde i kraft den 25. maj, vil stille krav til danske hjemmesider om fyldig information om benyttede cookies og deres formål. Bekendtgørelsen læner sig i store træk op ad det EU-direktiv, som staten seneste den 25. maj skal have implementeret. Hjemmesiderne skal desuden indhente samtykke fra brugeren. Det er uklart, hvordan dette samtykke skal indhentes. Branchen ønsker at lave en fælles model i hele Europa og eventuelt også for USA, men få forventer, at en endelig, fælles løsning vil være på plads den 25. maj.

Løsninger, som har været luftet i branchen, er eksempelvis forskellige former for whitelist/blacklist af cookies og mere avancerede browserindstillinger i kommende browsere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere