Er dette svaret på statens cookie-bønner?

Er det mon nok med en brancheløsning, hvor brugerne kan framelde sig cookies fra bestemte annonce-netværk, spørger dansk reklamemand?

Mens størstedelen af den danske webbranche klør sig i håret over, hvordan de skal leve op til cookiebekendtgørelsen, så smider en dansk annonceboss nu et konkret forslag på bordet.

Nordisk ansvarlig for Specific Media, Michael Chabert, foreslår at benytte sig af en amerikanske brancheløsning, hvor brugerne kan gå ind på en side, tjekke cookies i browseren og derefter fravælge kommende cookies fra bestemte netværk - altså en såkaldt opt out.

"Jeg ved ikke, om dette er den bedste løsning, men det er det bedste jeg har set. Det giver overskuelighed og giver forbrugeren et valg," siger Michael Chabert.

"Jeg ved også, at de i Storbritannien diskuterer lignende løsninger," siger han.

Han henviser til siden http://www.aboutads.info/choices/, hvor websurfere kan tjekke hvilke annoncenetværk, som har lagret cookies i ens browser. Ved at klikke af kan brugeren få lagt en opt-out-cookie, så disse annoncenetværk stopper den personificerede reklamer. Samtidig har brancheinitiativet indført et piktogram, man kan klikke på i et reklamebanner og derved få information om lagring af cookies.

"Det er helt fair, at man får beskrevet, hvad der er god skik. Det byder jeg velkomment," siger Michael Chabert.

Ulempen ved en brancheaftale er, at alle i princippet kan vælge at stå uden for. Men Michael Chabert forventer, at alle bannerudbydere vil vælge at være en del af brancheaftalen og respektere opt-outs, når der indføres en mærkningsordning, som forbrugerne kan forholde sig kritisk til.

"Jeg tror på den selvregulerende adfærd," siger Michael Chabert.

Udkastet til den danske cookie-bekendtgørelse, som efter planen skal træde i kraft den 25. maj, vil stille krav til danske hjemmesider om fyldig information om benyttede cookies og deres formål. Bekendtgørelsen læner sig i store træk op ad det EU-direktiv, som staten seneste den 25. maj skal have implementeret. Hjemmesiderne skal desuden indhente samtykke fra brugeren. Det er uklart, hvordan dette samtykke skal indhentes. Branchen ønsker at lave en fælles model i hele Europa og eventuelt også for USA, men få forventer, at en endelig, fælles løsning vil være på plads den 25. maj.

Løsninger, som har været luftet i branchen, er eksempelvis forskellige former for whitelist/blacklist af cookies og mere avancerede browserindstillinger i kommende browsere.

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil