Du har hørt om SEO - nu kommer NFO

Nye ændringer gør, at virksomheder mister en let adgang til kunderne på Facebook. Nu skal der kæmpes for opmærksomhed og eksponering.

Ved at oprette en side på Facebook har virksomheder og organisationer længe haft en simpel platform til at komme i kontakt med deres kunder, støtter eller interesserede. Men så let bliver det ikke nødvendigvis i fremtiden.

De aktuelle ændringer hos Facebook gør nemlig, at opdateringer og inputs fra virksomhederne ikke ukritisk havner for øjnene af de potentielle læsere.

Som standard bliver Facebook-brugere nu præsenteret for en strøm af nyheder. Det vil sige en stribe fremhævede nyheder, som Facebooks algoritme har vurderet, er populære. For eksempel hvis opdateringen har modtaget mange kommentarer.  Virksomheder skal altså aktivt gøre mere for at blive hørt i vrimlen af venneanmodninger, quizzer og beskeder.

”Arbejdet med at få sine opdateringer vist kan sammenlignes med virksomheders i forvejen professionelle arbejde med SEO. Begrebet NFO - News Feed Optimization - bliver brugt for optimering af sandsynligheden for at få dine opdateringer vist for dine fans, og et kvalificeret bud er, at det er noget som rigtig mange virksomheder vil skulle tage lige så seriøst som SEO inden for en overskuelig årrække” siger Rasmus Møller-Nielsen, der er direktør i Komfo, som har specialiseret sig i Facebook-markedsføring.

Ifølge Rasmus Møller-Nielsen er ændringerne ikke gode for virksomheder på kort sigt, da de mister synlighed.

”I det lange løb bør det dog gavne alle, da brugerne, alt andet lige, vil opleve virksomhedernes indblanden som mere relevant frem for spammende, når Facebook sorterer det mest ligegyldige fra. Derfor virker det også som et nødvendigt træk fra Facebooks side med målet om at finde den rette balance på en platform, der er ejet af brugerne, men som virksomhederne meget gerne må finde en naturlig plads på af hensyn til Facebooks kommercielle interesser,” siger Rasmus Møller-Nielsen.

Grundlæggende bør virksomheder med fansider på Facebook i endnu højere grad sørge for, at deres opdateringer er relevante, og at de ikke sendes ud i en evig strøm

Som Facebook-bruger er det dog i øvrigt altid muligt at ændre på de nyhedsstrømme, som Facebook viser. I den venstre spalte kan man trække ”statusopdateringer” øverst i kolonnen, og statusbeskederne vil nu igen blive vist først som standard, hver gang man logger ind.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere