Google under anklage for at omskrive historien

Googles brug af billeder på Google Maps af New Orleans før stormen Katrina ramte i 2005 kritiseres heftigt.

En komité i den amerikanske kongres raser over, at Google Maps bruger billeder af New Orleans fra før stormen Katrina raserede byen for halvandet år siden.

»Googles brug af gammelt fotomateriale virker meget uretfærdigt overfor ofrene for stormen Katrina ved at pynte på historien,« skrev underkomitéens formand Brad Miller til Eric Schmidt, formand for bestyrelsen og administrerende direktør i Google.

Andrew Kovacs, en talsmand for Google, sagde, at firmaet havde modtaget brevet, men at Schmidt ikke havde nogen kommentarer til det. Kovacs sagde derimod, at man arbejdede på at benytte mere nutidigt materiale.

Brad Miller bad Google om senest den 6. april at informere hans medarbejdere om, hvem der træf beslutningen om at erstatte billedmaterialet efter Katrina og at oplyse, om Google var blevet kontaktet af byen eller andre myndigheder i forbindelse med sagen.

»At bruge ældre billedmateriale fra før Katrina uden nogen begrundelse, når der er mere nutidigt materiale tilgængeligt, virker fundamentalt uærligt,« siger Miller.

Udskiftningen af billeder af det hærgede New Orleans efter Katrina med mere idyllisk materiale skabte en del forvirring blandt de lokale og førte til mistanke om, at firmaer og lokale ledere forsøgte at give et indtryk af, at byens genopbygning gik hurtigere, end det er tilfældet.

Googles satellit-billeder var ellers meget efterspurgte blandt flygtende beboere fra New Orleans, der ville se, hvor meget skade deres hjem havde taget.

I dag opfattes et virtuelt besøg i byen gennem Google Maps derimod som en noget surrealistisk oplevelse, da man kan bevæge sig gennem et ubeskadiget landskab med fyldte parkeringspladser og havnepladser fulde af både, mens virkeligheden byder på tomme pladser, hvor der engang var huse og tomme havne.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S