Internetreklamer giver børn usunde spisevaner

Børn bliver bombarderet med mobil- og internetreklamer for slik, sodavand og usund mad, viser en ny undersøgelse. Reklamer målrettet børn og unge skal forbydes ved lov, siger ekspert.

I januar gik producenter af fed mad og slik med til at stoppe tv-reklamer rettet mod børn. Nu skal nye reklame-fænomener imidlertid lokke børn og unge til at spise produkterne alligevel. Det skriver Nyhedsavisen.

Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Fødevareministeriet cirkulerer disse reklamer, der er forklædt som konkurrencer, især på internettet og mobiltelefoner. Det er en udvikling, der bekymrer Christian Mølgaard, lektor ved Institut for Human Ernæring fra Københavns Universitet.

»Producenterne forsøger jo at få børnene til at spise usundt og indtage alt for mange kalorier. Og de gør det, fordi de ved, at reklamerne har en effekt,« siger han til Nyhedsavisen.

Han gør samtidig opmærksom på, at en amerikansk undersøgelse har dokumenteret, hvordan børn helt ned til tre-års-alderen foretrak både mad og drikke, hvis det var pakket ind i MacDonalds-papir.

Christian Mølgaard mener derfor, at politikerne skal skride ind og ændre lovgivningen. Reklamer målrettet børn og unge, der handler om usunde produkter, skal simpelthen forbydes.

»Det vil være naivt at tro, at man kan få dem til at stoppe med reklamerne frivilligt både på tv, internet og mobiltelefoner,« udtaler han til Nyhedsavisen.

Fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) har dog ikke tænkt sig at bringe sådan et lovforslag på banen.

»Jeg tvivler på, at lovgivningen vil have en effekt, fordi reklamerne hele tiden flytter sig til forskellige medier. Derfor vil jeg på et snarligt møde lave en frivillig aftale med branchen og få dem til at tage ansvar på området,« siger hun til Nyhedsavisen.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S