M1 blæser på teleankenævnets afgørelser

Teleankenævnet har behandlet adskillige klager fra forbrugere over M1. Men mobilselskabet nægter kategorisk at rette sig efter afgørelserne.

Teleankenævnet har i øjeblikket syv afgjorte klager med telefonselskabet M1 som den indklagede part. Alle syv er faldet ud til kundernes fordel, men de skal ikke forvente at få noget ud af deres sejr.

M1 afviser nemlig at rette sig efter nævnets afgørelser.

De syv sager handler om forskellige problemstillinger. Blandt andet kunder der ikke har forstået M1s tilvalgsprodukter og derfor har klaget over de efterfølgende regninger. Andre handler om opsigelses-tvister.

M1's direktør Mads Peter Veiby har flere forklaringer på den kategoriske afvisning.

»Teleankenævnet er en privat instans som hovedsageligt er finansieret af M1's konkurrenter og det afspejles meget tydeligt i deres kompetencer,« lyder den hårde anklage.

»Vi har måtte konstatere, at teleankenævnet har truffet nogle meget kontroversielle afgørelse imod os. Afgørelser, som vi tidligere har fået medhold i, står vi nu pludselig som taber i,« siger Mads Peter Veiby.

Det argument kan formanden for nævnets sekretariat tildels godt forstå.

»Sådan kan det godt set ud fra deres synspunkt. Nævnet tager stilling til de konkrete sager fra gang til gang ud fra den dokumentation, der foreligger. Jura er ikke en eksakt videnskab, så der vil altid være forskelle på udfaldet,« siger Marianne Bundgaard, der er direktør i Teleankenævnets sekretariat.

Hun mener, at M1 har fået en fair behandling af et kompetent klagenævn, der både tæller en landsretsdommer, forbrugerrepræsentanter og teknisk kyndige fra branchen. Hun peger desuden på, at alle parter kan indbringe afgørelserne til domstolene for at få dem afprøvet der, men det har M1 ikke gjort endnu.

Teleankenævnet er et privat ankenævn, der er oprettet af Forbrugerrådet og telebranchens forening Telekommunikationsindustrien. Så parterne er ikke forpligtiget til følge afgørelserne. Men det plejer de at gøre.

»Det er meget usædvanligt, at de ikke følger afgørelserne. Det er meget sjældent, at vi oplever det i telekomunikationsbranchen,« siger landsdommer John Lundum, der er formand for Teleankenævnet.

»Det er ærgerligt, at en udbyder ikke vælger at følge afgørelserne. For forbrugerne er det meget uhensigtsmæssigt. Men det er derfor, at vi har valgt at offentliggøre det på vores hjemmeside. Så kan forbrugeren tage det med i sine overvejelser, når han køber telefon,« siger John Lundum, der erkender, at de fleste forbrugere højst sandsynlig ikke begynder deres købsovervejelser på nævnets hjemmeside.

M1 er hverken medlem af Telekommunikationsindustrien eller teleankenævnet. Men nævnet behandler sager med alle teleoperatører.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere