Hvor som helst - når som helst

En af mine visioner når det gælder det offentliges IT-brug er, at det offentlige skal tilbyde borgerne service når og hvor som helst. Ikke sådan at forstå at offentligt ansatte på alle områder skal være på arbejde i døgndrift. Tværtimod skal vi bruge teknologien til på enkel vis at gøre informationerne elektronisk tilgængelige og udvide mulighederne for, at borgerne derhjemme, fra biblioteket eller andre steder med en internetopkoblet computer kan sætte sig til det elektroniske kan-selv-bord.



Flere og flere danskere benytter IT, og de selvbetjeningstjenester der allerede nu er udviklet. Tendensen ses tydeligt inden for et område som homebanking, men også offentlige institutioner er med i front med Told og Skat som spydspids. 540.000 benyttede tast-selv-service, mens ca. 24.500 brugte Internettet i forbindelse med selvangivelsen for 1996. Det er høje tal og oven i købet i stigning. Den udvikling, og det behov den viser, skal vi tage hånd om i den offentlige sektor.



Ulempen ved det nuværende niveau for selvbetjeningsydelser er dog, at det kun kan omfatte relativt simple øvelser. Ligeså snart man går over til mere individuelle og dermed også mere komplicerede områder, slår den nuværende teknik ikke til på grund af sikkerhedsproblemer.



Det er da også derfor, at det haster mere end nogensinde med at få udviklet en passende sikkerhedsløsning, så vi ikke risikerer, at fortrolige oplysninger falder i de forkerte hænder, og så vi får sikkerhed for, at dem vi sender oplysninger til og får oplysninger fra vitterlig er dem, de giver sig ud for at være.



Regeringen har med den seneste IT-handlingsplan slået et slag for udviklingen af selvbetjeningssystemer:



  • Alle ministerier og styrelser skal inden årets udgang være på Internettet med en hjemmeside og have en officiel e-postadresse.


  • Alle brugerrettede blanketter skal i løbet af 1998 gøres elektronisk tilgængelige

    Der skal udarbejdes en fælles plan for udviklingen af selvbetjeningssystemer i den offentlige sektor frem mod år 2000. Og regeringen opfordrer kommunerne til at gøre det samme.


  • I indeværende folketingssamling fremsætter jeg et lovforslag om digital signatur, og jeg vil gøre alt for derudover at sikre udviklingen af åbne løsninger til sikker elektronisk kommunikation.




Borgerne skal ikke rende fra Herodes til Pilatus



En anden vision går på, at borgeren ikke behøver at henvende sig mere end et sted i det offentlige for at få svar på sine spørgsmål. I takt med, at de offentlige informationer bliver elektronisk tilgængelige, vil det blive ulig meget nemmere at give borgerne adgang til de informationer, de måtte have behov for og det på kryds og tværs af forvaltningsgrænser.



Det er den vej, vi skal i den offentlige sektor. Borgeren skal ikke begrænses med at skulle rende fra Herodes til Pilatus for at få fat i de informationer, som han/hun har brug for. Med hjælp fra informationsteknologien må vi som offentlige myndigheder til at se bort fra forvaltningsgrænserne. Der skal tænkes på tværs med udgangspunkt i borgerens situation og ikke i velindkørte forvaltningsrutiner. I sidste ende vil det i øvrigt også komme de enkelte ansatte til gode. Med IT vil det i en lang række tilfælde blive lettere og hurtigere at betjene de borgere, der ikke kan betjene sig selv.

    Læses lige nu

      Event: SAP Excellence Day 2026

      It-løsninger | Nordhavn

      Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

      24. februar 2026 | Gratis deltagelse

      Navnenyt fra it-Danmark

      Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

      Morten Plannthin Lund

      Industriens Pension

      Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
      Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
      Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

      Thea Scheuer Gregersen

      Norriq Danmark A/S