Mobilselskaber stopper oppustet reklame

Farvel til "teoretiske hastigheder"!

Når mobilselskaber fremover forsøger at lokke forbrugerne til at købe mobilt bredbånd, vil de undgå at bruge udtrykket "teoretisk hastigheder". I stedet for vil selskaberne bruge termen "effektive hastigheder".

Den anbefaling står der i en ny brancheaftale, som Telekommunikationsindustrien har offentliggjort i dag.

På tabellen nedenfor kan du se, hvad en teoretisk hastighed cirka svarer til i de effektive hastigheder.

Hastigheden på det mobile bredbånd afhænger naturligvis af antallet af kunder, der er på nettet på samme tidspunkt. Derfor skal der følge en advarende tekst med:

”Hastighed afhænger af afstand til mast samt antal samtidige brugere. Læs mere på www.udbyder.dk/bredbaandsfakta," skal der stå.

Ved markedsføring af almindeligt bredbånd med en garanteret hastighed, anbefaler aftalen, at selskaberne oplyser, hvis en del af internetforbindelsen anvendes til overhead, altså dele af dataene som ikke kan anvendes af brugeren.

Advarslen skal ske med denne sætning:

”Ca. X % af hastigheden anvendes til datastyring. Se www.udbyder.dk/Bredbaandsfakta”

Ved markedsføring af bredbånd med en maksimal båndbredde, eksempelvis over kobber-forbindelser, bør markedsføringen sige "op til", samt oplyse at båndbredden afhænger af de tekniske forhold.

Den nye aftale giver desuden en anbefaling til en deklarationstekst - kaldet "Bredbåndsfakta" - der oplyser om produktets muligheder og begrænsninger.

Brancheaftalen vil blive ændret næste år for blandt andet at inkludere yderligere bredbåndsteknologier såsom fiber.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil