Trods et forbud i den danske markedsføringslov mod uønsket reklamepost er mængden af spammail i danske indbakker i kraftig vækst - og mange af de uønskede breve kommer fra danske afsendere. Teleselskabet TDC modtager hvert år 20.000 klager over egne kunder hos TDC Internet, der misbruger abonnementet til at sende spam, skriver Politiken.
Flemming Guldberg Lassen, afdelingsleder i TDC Internet, siger til Politiken, at det faktiske antal spam-mails som sendes af TDC-kunder skønnes at være 10 gange større.
Associated Press skriver, at spam udgør 80 pct. af trafikken hos internet-posttjenesten Hotmail, og Meta Group vurderer, at junkmail om nogle år vil repræsentere 20 pct. af den samlede trafik på nettet.
Den danske markedsføringslov forbyder udsendelsen af reklamer, som forbrugeren ikke har bedt om, og et nyt EU-direktiv fra den 12. juli lægger sig tæt op af de danske regler på området.