Merlin er "finere" end SHG

Da Elbodan-ejede Proshop for fire måneder overtog den krakkede onlineforhandler SHG ville man ikke påtage sig reklamationsforpligtelserne over for kunderne. Men ved overtagelsen af Merlin har piben fået en anden lyd.

Der er forskel på kunder i strøgbutikker og kunder, der køber ind via onlinebutikker. Det er holdningen hos Elbodan, som er på vej til at overtage butikskæden Merlin.

Ifølge kommunikationsdirektør Lone Ryg Olsen tilbyder Elbodan at overtage alle forpligtelser i forbindelse med reklamationer, forsikringer og garantier over for gamle Merlin-kunder, hvis aftalen om overtagelse af den krakkede butikskæde falder på plads.

Det er nye toner fra Elbodan, som for blot fire måneder siden via sit datterselskab Proshop overtog onlineforhandleren SHG. Dengang efterlod Proshop kundeforpligtelserne i boet efter SHG.

Kommunikationsdirekør Lone Ryg Olsen, Elbodan, erkender, at man i Merlins tilfælde har valgt en anden model end ved SHG-overtagelsen.

»Vi er ikke juridisk forpligtede til at overtage reklamationerne, men vi har foretaget en konkret vurdering af de forventninger, kunderne har. I Merlins tilfælde er der tale om fysiske butikker, hvor kunderne har andre forventninger end til en onlinebutik. Derfor har vi vurderet, at en overtagelse af reklamationsforpligtelserne var det rigtige at gøre,« siger Lone Ryg Olsen til ComONs søsteravis CRN.

Aftalen om Elbodans overtagelse af butikker og medarbejdere i Merlin er endnu ikke godkendt af boets kreditorer. Men hvis aftalen går igennem, vil Elbodan overtage alle forpligtelser i forbindelse med reklamationer. De kunder, der har tegnet forsikringer gennem Merlin, har stadig forsikring på deres varer. Og producenternes garantier gælder på samme måde som hidtil.

Eneste undtagelse er kunder, der har købt gavekort hos Merlin. I det tilfælde må kunderne gøre deres krav gældende over for boet efter Merlin, oplyser Lone Ryg Olsen.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Midtjylland

    Banedanmark

    Løsningsarkitekt til IT-udvikling

    Københavnsområdet

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S