Kun halvdelen af de mindre danske it-virksomheder eksporterer sine produkter. En fjerdedel planlægger at gøre det, men den sidste fjerdedel har ikke planer om at sælge på eksportmarkeder.
Det viser en undersøgelse, som konsulentvirksomhederne BDO ScanRevision og Uconnect har lavet.
Den lave interesse for udlandet kan virke uhensigtmæssig, da de softwarebaserede produkter i mange tilfælde sagtens kan anvendes andre steder end i Danmark.
Ifølge undersøgelsen holder de små it-virksomheder sig tilbage, fordi de mangler viden og medarbejdere. Andre faktorer, der fremhæves i rapporten, er manglende tid og en manglende tro på, at firmaets produkt rent faktisk kan gøre sig gældende i udlandet.
Mange af virksomhederne har heller ikke mandskab til at varetage en international satsning.
»Hvis man for eksempel vil eksportere et økonomstyrings-system, kræver det, at man enten selv udsender en medarbejder, der kan implementere det i virksomhederne, eller at man finder nogle samarbejdspartnere i udlandet, der kan gøre det,« siger rådgivningschef Ole Middelhede, fra BDO ScanRevision til Jyllands-Posten.
Han mener, at mange virksomheder kunne søge hjælp hos for eksempel Dansk Eksportråd. Men kendskabet til de mulige hjælpemidler er, ifølge ham, for småt blandt de mindste it-virksomheder.