I fremtiden skal du kunne stole på din internetleverandør

Danske internetudbydere kommer i fremtiden til at konkurrere på troværdighed. Danskerne skal kunne stole på, at de får leveret den rigtige forbindelse.

Med introduktionen af TDC Play illustrerede landets største teleselskab på bedste vis, hvordan bredbåndsmarkedet ser ud i Danmark pt. Der er simpelthen ikke flere nye kunder at komme efter, og derfor bliver selskaberne nødt til at slå på andre parametre, hvis de vil fastholde eller finde nye kunder.

Men salgsparametret behøver ikke at være gratis musik eller ultralave priser. Meget tyder på, at et af de bedste salgsargumenter for den danske telebranche i fremtiden bliver "troværdighed".

Det skønner to af Danmarks førende teleanalytikere.

Internetleverandørerne er simpelthen så dårlige til at fortælle brugerne, hvad de kan forvente af deres forbindelser, at netop den oplysning kan blive det vigtigste konkurrenceparameter i fremtiden.

»Televirksomhederne må snart stramme op. I alle andre brancher formår virksomhederne med tydelig tekst i varedeklarationer at oplyse om, hvad man egentlig køber. Men ikke i teleindustrien,« siger teleanalytiker og direktør i Netplan, Torben Rune til Nyhedsmagasinet Ingeniøren.

Han efterlyser, at ISP'erne indgår mere forpligtigende aftaler med private - hvilket er kendt på erhvervsmarkedet, hvor SLA-aftaler (Service Level Agreement) fastslår, hvad kunderne kan forvente.

Det kunne ifølge Torben Rune gøres ved at oprette en hjemmeside, hvor man selv kan afstemme det købte produkt med den egentlige forbindelse - for eksempel i kraft af talværdier eller farveskalaer.

Samme opfattelse har teleanalytiker John Strand.

»Produkter, hvor man garanterer en bestemt kvalitet af forbindelse, vil blive et helt afgørende konkurrenceparameter for internetleverandørerne. Især i takt med at priserne falder. Markedet har skullet modnes, og det er ved at ske nu,« siger John Strand til Nyhedsmagasinet Ingeniøren.

Ifølge analytikeren er det en udvikling, som allerede kan ses i udlandet. I Norge kan bredbåndsprodukterne for eksempel afregnes efter, hvornår på døgnet, de bruges. I Portugal er der forskellige priser i forhold til at surfe på nationale eller internationale sites.

Hos brancheforeningen Teleindustrien er der åbenhed for forslagene. Næstformand Stig Myken siger dog til Ingeniøren, at egentlige SLA-aftaler ikke kommer i første række, da de skyldes, at ISP'erne har et direkte erstatningsansvar over for firmaer, der mister deres forbindelser.

Men han lover, at branchen vil arbejde på at formulere retningslinjer, så selskaberne bliver bedre til at oplyses kunderne. Han mener også, at branchen skal arbejde på at få flere forbrugere i spil i debatten, så internetselskaberne bliver opmærksomme på de krav og mangler, som forbrugerne har og føler.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere