Digitalt indfødte forandrer arbejdspladsen

Nutidens unge er »digitalt indfødte« og opfatter e-mail, mobiltelefoner og sociale netværk som en helt naturlig del af tilværelsen - og arbejdspladserne begår en stor fejl, fordi de ikke forstår de unge mennesker, mener internet-guruen Marc Prensky.

I 2001 opfandt den amerikanske forfatter og spildesigner Marc Prensky begrebet »digitalt indfødte« om de generationer, der er født efter 1991. Det er en gruppe, som har et helt andet forhold til teknologien end ældre generationer. De yngre generationer er født ind i en tid, hvor e-mail, mobiltelefoner, instant messaging og sociale netværk altid har været en naturlig og uundværlig del af det at være menneske. De kan slet ikke forestille sig en tilværelse uden konstant elektronisk kommunikation og tilgængelighed.

Og det skaber konflikter på arbejdspladserne, hvor ledelsen stadig er domineret af ældre generationer - dem med gråt hår og dem uden hår, som Marc Prensky udtrykker det.

Den kendte internet-guru besøgte Danmark onsdag for at tale til IT-Forum Midtjyllands Event 2008 i Århus. Her var temaet, hvordan den digitale teknologi forandrer vores arbejdsform, arbejdspladser og samfund. Prensky foretager en skarp opdeling mellem »digitalt indfødte« og »digitale indvandrere« - altså alle os, som er født inden internet-revolutionen. Der tales om 4G-arbejdspladser - hvor fire generationer med forskellige indgangsvinkler til it skal arbejde sammen.

»Budskabet er klart; dine unge medarbejdere kan være en stor konkurrencemæssig fordel, men kun, hvis du forstår at udnytte dem. De unge skal involveres i alt, de skal lyttes til - glem alt om topstyring. Mange føler at arbejdet er kedeligt. Derfor er udfordringen at involvere dem i arbejdet - bare se, hvor dybt de kan blive involveret i et computerspil,« siger Prensky.

Han er selv spildesigner og har blandt andet udviklet træningsprogrammer til det amerikanske militær. Prensky mener, at computerspil hjælper de unge med at erhverve de færdigheder, der er nødvendige for at klare sig på arbejdspladsen i det 21. arbejdspladsen. Derfor bør forældre ikke bekymre sig, når de unge tilbringer meget tid foran skærmen - for de lærer samtidig meget, der kan bruges senere.

En typisk 21-årig har i dag tilbragt 10.000 timer med computerspil, sendt 250.000 e-mails og IM-beskeder og talt 10.000 timer i telefonen. De færdes helt naturligt i sociale netværk og virtuelle verdener - og forventer også, at arbejdspladsen udnytter de samme kommunikationsformer. Og så gider de ikke hierarkier, hvor alt er styret oppefra.

»En "boss" er typisk det monster, du skal besejre i slutningen af hver bane i et computerspil, og dét navn er der nok en grund til,« som Prensky formulerer det.

Han henviser til, at computerkraften vil blive mangedoblet i de kommende år.

»Hvis den teknologiske ydelse fortsat bliver fordoblet hvert år, så vil den være en milliard gange kraftigere om 30 år,« lyder hans prognose.

Prenskys råd til arbejdspladserne er at involvere og motivere de unge medarbejdere ved at inddrage dem i beslutninger, lade dem selv finde kreative løsninger på problemerne og måske bruge en del af deres arbejdstid på egne projekter for firmaet - ligesom det er set hos Google.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan vil AI-assistenten Microsoft Copilot transformere processer og dit arbejdsliv

Med Microsoft Copilot får du for første gang en intelligent, personlig assistent ved hånden, som kan løse opgaver og lette hverdagen. Få inspiration til, hvordan Copilot kan automatisere rutineopgaver og transformere din hverdag.

18. juni 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

20. juni 2024 | Læs mere


Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere