Det har ikke skortet på ammunition i pr-krigen mellem Apple og Microsoft på det seneste. Men nu retter Microsoft også kanonen mod en anden konkurrent.
Microsoft har drillet Apple i reklameserien Laptop Hunters, og Apple har adskillige gange hængt Microsoft ud i reklamerne Get A Mac. Nu kommer turen til linux.
Angiveligt skulle Microsoft og butikskæden Best Buy have igangsat en kampagne for at "oplyse" de ansatte. Butiksansatte i Best Buy har modtaget læsestof, der skal klæde dem på til at tale Microsofts sag, hvis kunderne skulle finde på at efterspørge linux-løsninger.
I materialet til butiksassistenterne står der for eksempel, at: "Windows tilbyder dine kunder valg og kompatibilitet. Et pc-salg handler ikke kun om pc'en. Det handler også om software og tilbehør. Der er meget færre software-applikationer og enheder, der virker med Linux-maskiner, så dine kunders pc-oplevelse vil blive negativt påvirket. Og det er også sværere for dig at få kunden til at købe ekstra hardware".
De ansatte har også fået udleveret kompatibilitets-lister over kameraer og mp3-afspillere. Her fremgår det, at "mange" kan arbejde sammen med Windows, og at "få" kan spille sammen med linux. Windows bliver også fremhævet, fordi der ifølge informationsmaterialet ikke findes supportmuligheder for Linux. Blandt "manglerne" i linux fremhæves også den manglende mulighed for videochat. Desuden skulle det heller ikke være muligt at spille mange populære computerspil.
Men DailyTech.com påpeger, at der rent faktisk findes support-muligheder på flere linux-distributioner, at der findes mange video-chat-programmer til linux, og at man sagtens kan spille et spil som World of Warcraft, hvis man bare installerer Wine.
Materialet omhandler også det evige spørgsmål, om Windows er mere usikkert end linux. Men i Microsoft/Best Buy-materialet er der ikke nogen slinger i valsen. Materialet afslutter med en quiz. Her skal der svares på, om linux er mere sikkert end Windows. Svarer man ja til det spørgsmål siger facitlisten kategorisk: "forkert svar".