KODA taler varmt om stiftere af ny musiktjeneste

Spotify kan ikke få samme aftale som ny dansk musiktjeneste, siger KODA.

Ydmyghed over for musikerne og individuelle aftaler med sangskriverne, skaffede den nye danske musiktjeneste, WavesOut, en aftale med KODA.

Det fortæller Birgitte Henriksen, pressechef hos sangskriversammenslutningen, til ComON.

WavesOut minder ellers om Spotify på et punkt. Begge tjener penge på reklamer. Ved andre tjenester, som Wimp og Play, betaler henholdsvis Telenor og TDC store beløb til KODA. Den danske sammenslutning for sangskrivere og komponister har netop ikke indgået en aftale med Spotify endnu, fordi organisationen ikke føler sig sikker på, at medlemmerne i sidste ende får penge ud af den gratis reklametjeneste, som Spotify har udover den reklamefri betalingsdel. WavesOut har lavet en aftale, hvor rettighedshaverne får halvdelen af et eventuelt overskud, men Birgitte Henriksen vurderer på samme måde, at der en risiko for, at WavesOut får problemer med at tiltrække de helt store reklameinvestorer. Når KODA nu alligevel laver en aftale med den danske opstartstjeneste, så skyldes det forskel på repertoire og tilladelserne til at bruge musikken.

Hvor Spotify indeholder alskens musik, holder den nye danske musiktjeneste sig inden for nogle få genrer, electronica og alternativ musik. Det er musik, som ellers har svært ved at tjene store beløb, vurderer Birgitte Henriksen. Derfor er det fint, at disse bands får en platform til deres musik.

”WavesOut indeholder ny, alternativ musik, som ikke ville kunne fungere under almindelige, kommercielle markedsvilkår,” siger hun.

Samtidig har kunstnerne selv sagt god for aftalen.

”Vores aftale med WavesOut indeholder en aftale om, at vores medlemmer skal gå ind og give en direkte accept af, at de bruger deres musik,” siger pressechefen.

Samtidig er det vigtigt for KODA, at WavesOut har som mål at skabe flere indtægter for musikerne.

”En anden ting, der er vigtig, er, at de på sigt kommer med en betalingsknap, så man kan gå ind og købe musikken. Det vidner om, at de er interesserede i, at de, der skaber musikken, tjener nogle penge, og at de ikke kun selv skal tjene penge,” siger Birgitte Henriksen.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job