Rigtige mænd gider ikke besøge Bibliotek.dk

Der er så få mandlige lånere, der besøger bibliotekerne, at det anses som et muligt problem. Nu vil bibliotekarene gå i direkte charmeoffensiv efter de mandlige lånere på nettet.

Mandlige danskere interesserer sig ikke for Bibliotek.dk. Det er Danmarks BiblioteksCenters konklusion.

Den samme vignede interesse ser man i de fysiske biblioteker. 37 procent af lånerne på Københavns biblioteker er for eksempel mænd. Danmarks BiblioteksCenter er bekymret over, at fordelingen ikke er mere ligeligt fordelt, og det skal der nu rettes op på.

Centret, der driver Bibliotek.dk, vil bruge portalen til at lokke de tabte eller nye mandlige lånere ind i varmen.

En temaside skal gøre det let for mandlige brugere at finde frem til det indhold, som bibliotekerne mener især er interessant for mænd. For eksempel film, spil og bøger om natur, teknik og sport. Listen opdateres hver måned.

På samme måde håber bibliotekarene, at man kan fange mændenes interesse med spillet Hjernefitness.

»Det undrer os lidt, at kvinderne er i overtal blandt brugerne på vores portal, for mænd er normalt gladere for at bruge it. At man kan bestille og afhente materialer, burde også tiltale mænd, for så bestemmer man selv, om man bare vil hente det man vil låne, eller shoppe rundt i det fysiske bibliotek. Vi vil nu sikre os, at potentielle brugere kender deres muligheder og ved, at bibliotekerne rummer alt fra hele årgange af Anders And til kult-film og Jørgen Leth på mp3,« siger Marianne Hermansen, marketingchef i DBC.

»Vi vil ikke pådutte mænd stereotype mandebøger, men vi håber, at vores temaer vil inspirere mænd til at bruge biblioteket mere. Måske vil de også finde noget de normalt ikke ville kaste sig over,« siger Marianne Hermansen fra DBC.

Mere om samme emne

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Carsten René Christensen, 46 år,  som Al Lead. Han kommer fra en stilling som Co-founder hos Mærkbart ApS. Nyt job

Carsten René Christensen

Norriq Danmark A/S