Ifølge nye tal fra Jupiter Research har det nordiske marked for net-annoncer allerede overgået det franske, selvom Frankrigs økonomi er tre gange større end de norske lande tilsammen. Det forudsiges at den norske online-markedsføring vil vokse med 80 pct. frem til 2009.
Sidste år blev der solgt net-annoncer for lidt over to milliarder kroner i Norden, viser tallene fra Jupiter, og omsætningen ventes at stige til 3,65 mia. kr. i 2009. Det er især søgeordsannoncering på Google og andre søgemaskiner, der ventes at stå for væksten. I 2004 udgjorde søgeordsannoncering allerede 21 pct. af markedet.
Jupiter regner desuden med, at væksten i antallet af bredbåndsforbindelser i de nordiske lande vil skabe nye muligheder for online-reklamer med levende billeder og tv-spots.
Den tredje og sidste faktor, der indgår i Jupiters prognose, er fremkomsten af interaktivt tv og reklamer til mobiltelefoner.
Generelt bruger de nordiske virksomheder langt flere penge på netannoncer end deres europæiske kolleger. I gennemsnit bruges 5 pct. af markedsføringsbudgettet online i Norden mod 2,6 pct. i resten af Europa.
Danmark ligger på andenpladsen på Jupiters liste over de mest digitale lande, kun overgået af Sverige.