I de sidste fire år har 18.000 lærere og pædagoger deltaget i it-efteruddannelse under projektet »IT, medier og folkeskolen« (ITMF). Undervisningsministeriet har netop fremlagt evalueringen af projektet, som blev gennemført i 2001-2004 med en økonomisk ramme på 323 mio. kr.
Evalueringen fra Rambøll Management viser, at deltagelsen i efteruddannelseskurser har haft en positiv effekt på brugen af it i undervisningen og i forhold til øget grad af elektronisk kommunikation.
Men evalueringen viser også, at der stadig er et stykke vej til målet i forhold til en pædagogisk relevant og kompetent integration i undervisningen. Mange lærere fravælger fortsat it og medier som en naturlig og integreret del af undervisningen på grund af teknologisk usikkerhed.
I forbindelse med projektet har alle skoler i Danmark fået tilbudt at forbedre deres it-infrastruktur. Næsten hver anden kommune og hver tredje folkeskole har i projektperioden udviklet it-undervisningen i samarbejde med forskere og eksperter.
Blandt de projekter som fremhæves i rapporten er Lyngby-Taarbæk Kommunes projekt »Elevernes egne data i naturfags-undervisningen« og Svendborg Kommunes projekt »Svendborg byprojekt«, der tillader alle i kommunens skolesystem at kommunikere i klassen, på skolen, mellem skolerne og mellem skole og hjem.