Googles reklame-vækst svinder ind

Google-aktien tog en rutschetur på hele 8 procent, da en analyse afslørede, at virksomheden ikke længere kan skabe vækst for klik-betalte reklamer.

Investorerne er begyndt at vende Google ryggen. Det sker, selv om mange analytikere har påstået, at selskabet ikke ville blive påvirket af den truende amerikanske recession.

Siden novembermåned er prisen på en Google-aktie faldet med hele 38 procent. Det seneste store skred kom tirsdag, da aktiens værdi i de tidlige handler blev cuttet med 8,1 procent til 446,85 dollars. I løbet af dagen rettede kursen sig lidt op og endte på 464,19 dollars - 4,6 procent lavere end mandagens lukkekurs. Google-aktien er dermed placeret på sit laveste punkt i 11 måneder.

Investorerne blev skræmt af nyheden om, at Google oplevede en nedgang på 7 procent i antallet af viste reklamer i januar set i forhold til måneden forinden. Ydermere viser en analyse fra research-firmaet comScore, at væksten i de såkaldte 'paid-clicks' - hvor Google bliver betalt for hvert hit reklamen får - er fuldstændig stagneret. Antallet af amerikanske 'paid-clicks' i januar 2008 var stort set det samme som for et år siden. I sidste måned havde Google 532 millioner 'paid-cliks' imod 533 millioner i januar 2007.

Mange investorer frygter nu, at Google alligevel ikke kan holde den dårlige amerikanske økonomi ude af regnskaberne.

»Der er meget stærke signaler om, at den økonomiske bølgedal har indflydelse på forbrugernes online-adfærd, og det har en negativ effekt for Google,« udtaler Clayton Moran, analytiker hos Stanford Group, til The New York Times.

For blot fire uger siden udtalte Googles administrerende direktør, Eric E. Schmidt, ellers, at virksomheden ikke var påvirket af landets økonomiske afmatning.

»Jeg er glad for at kunne meddele, at vi endnu ikke har set nogen negativ effekt af den frygtede recession,« lød det dengang.

Googles vækst har været kraftigt aftagende de seneste år gående fra 92 procent i 2005, til 73 procent i 2006 og 56 procent sidste år.

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S