Rod i Ikeas webbutik

Alt imens Ikea regner med at fordoble sin omsætning med e-handel i hjemlandet Sverige, har den danske afdeling af Ikea problemer med at servicere sine kunder via Nettet.

SOL foretog kort før jul et testkøb hos Ikea. Via Ikeas hjemmeside bestilte vi køkkenelementer til en samlet værdi af godt 17.000 kr. En ordre vi endte med at afbestille igen, pga. rod i systemet.


Manglende varer: 3 dage efter bestillingen modtager vi en ordrebekræftelse pr. e-mail, men:



  • 1/3 af varerne mangler

  • En grundig gennemgang af den uoverskuelige ordrebekræftelse viser, at der bl.a. mangler et par bordplader

  • Der er ingen forklaring på, hvorfor disse varer mangler

  • Vi få en systemfejlmelding frem, da vi prøver at besvare mailen

  • Vi sender i stedet en mail til kundesupport, men får aldrig svar


Godt trætte af at gå og vente på svar - og køkken, beslutter vi os for helt at afmelde vores bestilling. Vi sender en e-mail, som tilsyneladende ikke bliver taget alvorligt, for dagen efter ringer en medarbejder os op for at fortælle at nogle af køkkenelementerne er udsolgt! Medarbejderen kender intet til vores afbestilling.


Ikeas marketingskoordinator Hedi Ibenfeldt fortæller SOL, at systemet ikke er gearet til at tage imod ordrer med specielle mål, som f.eks. bordplader. Det får kunden besked om at bestille i varehuset. Hedi Ibenfeldt betegner det som en uheldig fejl, at vi aldrig fik denne besked.


Hun mener også det er beklageligt, at man ikke kan besvare ordrebekræftelses-e-mailen og håber, at det kan forbedres når Ikea til april lancerer en ny og forbedret webbutik.

    Læses lige nu

      Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

      AI Systemarkitekt til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

      Københavnsområdet

      Styrelsen for Danmarks Fængsler

      Souschef til tekniske projekter og arkitektur

      Københavnsområdet

      Netcompany A/S

      IT Consultant

      Københavnsområdet

      Event: SAP Excellence Day 2026

      It-løsninger | Nordhavn

      Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

      24. februar 2026 | Gratis deltagelse

      Navnenyt fra it-Danmark

      Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

      Hans Christian Thisen

      Norriq Danmark A/S

      Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

      Jimmi Overgaard

      Netip A/S

      Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

      Katrine Køpke Rasmussen

      Norriq Danmark A/S

      Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job