Ni ud af ti danskere har nu adgang til nettet og det er især de sociale netværkssites, hvor danskerne bruger allermest tid. Mere end halvanden million danskere besøgte et socialt netværkssite i januar måned, fortæller en ny rapport fra Foreningen af Danske InternetMedier.
På førstepladsen ligger Facebook med over danske 550.000 brugere i januar, og den amerikansk gigant Myspace ligger som nr. 2 med 300.000 brugere. Først på tredjepladsen kommer et dansk site, Arto, med 230.000 brugere.
Men det er først når man ser på tidsforbruget, at der for alvor er dramatisk forskel mellem de sociale netværkssites og andre websteder.
Den gennemsnitlige Arto-bruger har benyttet sitet intet mindre end 7 timer og 10 minutter i januar. Til sammenligning har den gennemsnitlige bruger kun tilbragt 12 minutter på LinkedIn. Facebooks brugere har brugt omkring fire timer på sitet.
Og det er den ældste halvdel af befolkningen, der har brugt mest tid på de sociale netværkssites. Gruppen på 45 år og derover brugte godt 5 timer og 20 minutter i januar, og det er en time mere end gruppen på 26-44 år. Det tyder på, at sociale netværk for alvor er blevet mainstream.
Netdating har også udviklet sig til lidt af en folkesport og godt 18 pct. af danskerne har besøgt et datingsite i årets første måned.
Generelt besøger danskerne fortrinsvis danske sites, men der er én undtagelse; Google, som i januar blev besøgt af 86 pct. af de danske netbrugere og dermed ligger klart i spidsen. I gennemsnit besøgte brugerne Google 23 gange i januar og brugte tre timer og 40 minutter på sitet.
Danskernes samlede tidsforbrug på nettet i januar anslås til 100 millioner timer. Og tallene viser, at kvinderne brugte mest tid på nettet. Mænd brugte i gennemsnit 27 timer på nettet, mens kvinder var på nettet omkring 29 timer.
Og to aldersgrupper som umiddelbart ligger langt fra hinanden - de 15-20 årige og dem på 61 år og derover - tilbringer begge mere end 30 timer om måneden online.