I Chicago og San Francisco starter tirsdag en ny gratisavis, The Printed Blog, hvor alt indholdet kommer fra weblogs. Den nye avis skal trykkes i små oplag på 1.000 eksemplarer med lokale annoncer og distribueres gratis én gang om ugen. Hvis konceptet bliver en succes, skal det udvides til to ugentlige daglige udgaver i flere amerikanske storbyer.
»Vi prøver at blive den første daglige avis som udelukkende består af blogs og andet bruger-genereret indhold,« siger Joshua Karp, stifter af firmaet, til New York Times.
Avisen skal trykkes på tre-fire papirsider på 11 x 17 tommer og dens layout kommer til at ligne en blog i stedet for de typiske avis-spalter. Den skal illustreres med brugernes egne billeder og på onlinesiden theprintedblog.com bliver der mulighed for at stemme om, hvilke blogs der skal i avisen.
Joshua Karp forestiller sig, at en by som Chicago får 50 forskellige lokaludgaver af avisen. Indtil videre har 300 bloggere givet lov til, at deres materiale må bruges i avisen, og de får til gengæld en del af annonceindtægterne.
The Printed Blog forsøger sig også med andre nyskabelser. I stedet for at betale et trykkeri skal avisen printes ude hos de enkelte lokale distributører for at reducere omkostningerne.
Ifølge New York Times har Karp investeret 15.000 dollar i firmaet og fået lov til at bruge kontorlokaler hos Illinois Technology Association gratis.
Der er indtil videre kun ni ansatte - de fleste af dem ulønnede praktitanter - og de har fået besked på at tage deres egne computere med på arbejde.