Skærpet fokus på SMS-tjenester

Forbrugerombudsmændene i de nordiske lande offentliggjorde i dag en fælles holdning til markedsføring af SMS-tjenester.

Indholdstakserede SMS-tjenester, som f.eks. spil og ringetoner til mobiltelefonen, giver problemer i alle de nordiske lande. Det gælder særligt i forhold til børn og unge, som ofte har svært ved at overskue priser og betingelser for brug af tjenesterne. Det mener Forbrugerombudsmanden.

Derfor er han sammen med sine nordiske forbrugerombudsmændskolleger blevet enige om at udstede en fælles holdning, som præciserer de regler, som leverandører af SMS-tjenester skal følge, når de leverer ringetoner, logoer og spil til forbrugere.

»Efter den seneste tids medieomtale af de ganske store problemer, der er på området, kan man vist roligt sige, at den fælles holdning har sin berettigelse,« siger Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.

Forbrugerombudsmanden har igennem længere tid været i dialog med telebranchen om de indholdstakserede SMS-tjenester. Teleselskaberne udbyder disse betalingstjenester og har ansvaret for, at de fungerer på en ordentlig og sikker måde.

Forbrugerombudsmanden har derfor også på et møde med telebranchen understreget, at teleselskaberne bl.a. må få rettet op på kundebehandlingen, og at leverandører, der ikke lever op til branchens eget regelsæt eller lovgivningen i øvrigt, bliver lukket. Branchen har erklæret sig enig heri og har tilkendegivet, at man fremover vil gennemføre stikprøvekontroller af SMS-leverandørerne.

»Jeg har derfor også en klar forventning om, at reglerne om prisoplysninger, fortrydelsesret og korrekt kundebehandling nu vil blive overholdt,« siger Hagen Jørgensen.

Han vil dog fortsat have fokus på, hvorledes markedet udvikler sig og vurdere behovet for yderligere initiativer eller indgreb.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job