Adobes svar på dødsdom: Flash 11 bliver "1.000 gange hurtigere"

Flash Player 11 og AIR 3 bliver annonceret netop som Microsoft vælger HTML5
frem for plug-ins som Flash til Metro-versionen af IE10.

Artikel top billede

Læs også: Microsoft siger nej til Flash

Adobe arbejder fortsat med sin Flash-baserede strategi, og i denne uge annoncerede selskabet således Flash Player 11 og AIR 3 til såkaldte 'immersive' applikationer på tværs af enheder og platforme.

Annonceringen kommer i hælene på en række nederlag for selskabet i forhold til den standard-baserede HTML5-teknologi, som ikke kræver proprietære plug-ins som Flash for at kunne fremvise den form for multimedieindhold, som findes på nutidens mobile og stationære internet.

Flash 11 og AIR 3

Flash Player 11 og AIR 3 kommer efter planen til desktops i begyndelsen af oktober, og begge vil indeholde hardware-accelereret rendering, der kan rendere 2D og 3D-grafik "1.000 gange hurtigere" end med Flash Player 10 og AIR 2, lyder det fra virksomheden.

Men den egentlige udfordring for Adobe bliver at holde Flash relevant i et teknologi-landskab, der er i hastig forandring.

Flash Player er allerede blevet bandlyst fra Apples enormt populære iOS-enheder til fordel for HTML5. Det er heller ikke tilgængeligt på enheder med Windows Phone og BlackBerry-smartphones, selv om Research in Motion har stillet det i udsigt i et stykke tid efterhånden.

Tablet-udgave af IE 10 understøtter ikke plug-ins

Og nu hvor Microsoft har afsløret, at virksomhedens tablet-orienterede version af Internet Explorer 10 ikke vil understøtte nogen former for plug-ins, så bliver HTML5 nok også den foretrukne platform for mobiler med Windows 8. Desktop-versionen af IE10 vil fortsat understøtte plug-ins.

"Internet Explorer uden plug-ins giver bedre batterilevetid, såvel som sikkerhed, pålidelighed og privacy til forbrugerne," skriver Dean Hachamovitch, som er Microsofts corporate vice president for Internet Explorer, i et blogindlæg.

"Plug-ins var vigtige i internettets tidlige historie. Men nettet er kommet langt siden dengang, med HTML5," fortsætter han.

Microsofts egen plug-in, Silverlight, som længe har været konkurrent til Flash, vil i øvrigt også komme til at lide under den nye IE-policy.

Vital for Windows?

Adobe mener dog, at Flash fortsat vil udgøre en vital del af Windows-desktops. "Vi forventer, at Windows-desktops vil forblive populære i de næste mange år (inklusiv desktops med Windows 8), og det vil nemt kunne understøtte Flash, inklusiv interaktive webbaserede spil og premium-videoer, der kræver Flash. Derudover forventer vi Flash-baserede applikationer til Metro via Adobe AIR, meget på samme måde som på Android, iOS og BlackBerry-tablets," skriver Danny Winokur, der er general manager for platforme hos Adobe, i et blogindlæg.

Danny Winokurs blogindlæg understreger desuden Adobes egen støtte til HTML5.

Fremtiden for Flash

Flashs fremtidsudsigter hænger i høj grad sammen med brugen. Men alligevel er visse webbaserede organisationer allerede ved at skifte fra Flash og over til HTML5.

SlideShare, som tilbyder hjemmesider til deling af PowerPoint-præsentationer, er en af de virksomheder, som er i gang med at flytte opgaver over på HTML5. "Vi reducerer mængden af Flash på vores side," siger Jon Boutelle, der er teknologi-direktør hos SlideShare. "Først og fremmest fordi det er meget svært at finde ingeniører, der vil arbejde i Flash. Det bliver anset for at være et designer-værktøj og ikke et værktøj til ingeniører.

"Magiske ting"

Men Jon Boutelle anerkender, at Flash stadig kan tilbyde unikke funktioner. "Det, der er med Flash, er, at det kan nogle magiske ting, som ikke kan gøres på andre måder, og så kan det også nogle ting, som bliver erstattet med HTML5." Flash kan bruges til at få adgang til brugerens kamera og mikrofon, siger han. Men HTML5 erstatter Flash i forhold til indlejrede fonte og grafik. Den manglende understøttelse af Flash på iPhone og iPad er "absolut også et issue," siger Jon Butelle.

Udviklerværktøj stadig nøglen for Adobe

Analytikerne har haft blandede reaktioner, når de er blevet spurgt til Flashs fremtidige relevans. "Jeg er enig med Adobes kritikere i, at Flash i browseren på telefoner og tablet-pc'er ikke tilbyder den bedste brugeroplevelse, selv på mobile platforme der rent faktisk understøtter det som for eksempel Android og QNX [som bliver brugt i BlackBerry-tablets og som efter planen skal bruges i fremtidens smartphones med BlackBerry]," siger Avi Greengart, der er analytiker hos Current Analysis.

"Men Adobe tjener ikke penge på at sælge Flash. Adobe tjener penge på at sælge værktøjer. På en pc-browser er Flash stadig det mest almindelige runtime-miljø til spil, video og grafiske hjemmesider, og Adobes værktøj kan bruges til at designe, håndtere og lave penge på det."

Adobes udfordring

"Flash er stadig vel-supporteret på desktops, og ligesom mange andre web-teknologier har Flash også udviklet sig," siger Michael Gartenberg, der er analytiker hos Gartner. "Flash er stadig den foretrukne teknologi i forhold til mange brugsscenarier. Adobes udfordring bliver at fortsætte det arbejde."

Flash Player 11 og AIR 3 kommer til desktops i begyndelsen af oktober. Planerne for understøttelse til mobile enheder vil blive afsløret, så snart softwaren kommer i handlen til mobile systemer om nogle måneder, selv om en repræsentant for Adobe har officielt ankerkendt, at Android er et godt bud på et understøttet styresystem. iOS er allerede understøttet af AIR, fortalte repræsentanten.

(Denne artikel stammer fra ComONs søstersite, Infoworld.com. Oversættelse: Marie Dyekjær Eriksen)

[i]Læs også: Microsoft siger nej til Flash
 
[/i]

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil