Kræver it-ankenævn

Det vælter ind med klager over it-udstyr i Forbrugerklagenævnet. Ifølge nævnet kender forhandlerne ikke loven godt nok, og de kan ikke håndtere klagerne rigtigt over for kunderne. Derfor kræver man et privat it-ankenævn, der kan tage sig af de stadig flere sager.

Branchen skal selv til at tage ansvar, derfor skal der oprettes et ankenævn, som kan tage sig af de mange klagesager over defekt og alt for lange reparationstider på it-udstyr som computere og mobiltelefoner.

Sidste år modtog Forbrugerklagenævnet over 800 it-klager, og ifølge klagenævnets kontorchef Charlotte Lemche Jensen stiger antallet af de meget tidskrævende it-klager stiger år for år.

»Stigningen skyldes ikke kun, at der sælges mere og mere af den slags udstyr. Vi ser samtidig en del forhandlere, der ikke kender juraen og har svært ved at håndtere reklamationer korrekt over for kunderne. Det ville være rart, hvis branchen selv var med til at tage ansvar for at behandle disse sager,« siger Charlotte Lemche Jensen til Jyllands-Posten.

Forbrugerklagenævnet har indkaldt branche- og forbrugerorganisationer til et møde for at få startet drøftelserne om et it-ankenævn. En af de inviterede er Dansk Handel & Service(DHS), og her afviser man at støtte idéen om et nyt privat it-ankenævn.

»Vi er bekymrede for både forbrugernes og erhvervslivets retssikkerhed, hvis man pulveriserer det faglige juridiske niveau i Forbrugerklagenævnet og splitter klagesystemet op i flere mindre private ankenævn, der opdeles efter varetype,« siger erhvervspolitisk konsulent Lars Quistgaard Bay fra DHS til Jyllands-Posten.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S