»Leverandører og banker risikerer at gå glip af en god forretning, hvis de ikke ser på en tidligere konkursramt persons nye virksomhed med friske øjne,« siger professor, jurist og økonom ved Copenhagen Business School, Caspar Rose.
Hans budskab er, at banker, distributører og producenter bør indstille sig på, at der altid er en vis risiko, for at nogle af kunderne går konkurs. Caspar Rose mener, at en virksomhedsleder, der har været igennem en konkurs har gjort sig nogle værdifulde erfaringer, der gør dem bedre til at lede en virksomhed, næste gang, der opstår en krise.
»De kender til hvordan det er at være under pres og hvad der kræves,« siger Caspar Rose.
Konkursen viser tværtimod, at en leder tør tage chancer og arbejde hårdt. Derfor er det nødvendigt med en mentalitetsændring hos bankerne, der fokuserer for meget på cash flow og pant i virksomhedens aktiver uden at have blik for fremtidige indtjeningsmuligheder.
Tab på kreditorer er en risiko, som banker og leverandører må leve med, og de skal sørge for at minimere deres tab ved at sprede risikoen på så mange kunder som muligt, mener Caspar Rose.
Tidligere Tech Data-direktør og nuværende direktør i Elite Finans, Hans Vitalis lægger sig på linje med Caspar Rose.
Vitalis påpeger, at virksomheder, der sælger varer på kredit til en kunde også selv bærer en risiko for at miste betalingen.
For dem kan det ikke komme som en overraskelse, hvis en kunde går konkurs, for leverandørerne
er udmærket klar over, at de løber en risiko, når de sælger på kredit.
»Man skal selv gå ind og vurdere kreditgivningen, « siger han.
Læs mere i CRN-bladet der udkommer idag onsdag.