Den fynske producent af set-top bokse, Kjaerulff 1 tog et hårdt slag sidste år. Virksomheden måtte se sin omsætningen blive halveret til kun 357 millioner kroner og var tvunget til at indkassere et underskud før skat på 50 millioner kroner.
Kjaerulff 1 udvikler og sælger digitale set-top bokse til de nordiske lande og for direktør Karsten Kjærulff gav den kommende digitalisering af tv-signalerne en forventning til et øget salg af Kjaerulff 1’s produkter.
I det seneste regnskab for tiden frem til udgangen af september 2008 erkender ledelsen, at digitaliseringen indtil videre ikke har givet de ønskede resultater.
Der er flere grunde til at det gik galt for Kjaerulff 1. For det første har en asiatisk underleverandør haft problemer med en bestemt komponent. Det betød, at Kjaerulff 1 måtte ombytte eller reparerer »et meget stort antal beskadigede digitale modtagerbokse« for egen regning.
»Dette her medført meget betydelige omkostninger for Kjaerulff 1,« siger Karsten Kjærulff, administrerende direktør og indehaver af Kjaerulff 1.
Dernæst har det finske marked skuffet den fynske producent voldsomt. Finland var et af de første lande i verden til at digitalisere det jordbaserede tv-net, og Kjaerulff 1 havde forberedt sig på en efterspørgsel på omkring tre digitale modtagerbokse pr. husstand.
Virkeligheden levede dog slet ikke op til forventningerne, og der blev kun solgt halvanden digital modtagerboks til hver finsk husstand. Det betød, at Kjaerulff 1 fik et overskudslager, som det ikke kunne kommer af med til fuld pris.
Direktør Karsten Kjærulff sætter stadig sin lid til, at digitaliseringen af tv-signalerne igen vil skabe efterspørgsel efter virksomhedens produkter. Således har han sidste år købt den polske fibervirksomhed Last Mile og bygget nyt til de eksisterende bygninger i Odense samt investeret i MPEG4-teknologi.
»Året er præget af store investeringer i fremtiden, som man er nødt til at foretage for at følge med et meget dynamisk elektronikmarked,« siger Karsten Kjærulff.